Rådhuset

Rådhusklokkene spiller til ære for Lillebjørn Nilsen

Oslo rådhus spiller «God natt Oslo» hver kveld frem til bisettelsen for å hedre Lillebjørn Nilsen. Klokkekonserten på lørdag blir også i Lillebjørn Nilsens ånd.

Aktuelt / Publisert: 30.01.2024

Av Byrådslederens kontor — Bystyrets sekretariat

Portrett av Lillebjørn Nilsen.
Lillebjørn Nilsen mottok St. Hallvard-medaljen i Rådhuset i 2017. Bilde: Sturlason/Oslo kommune.

– Oslo kommune vil hedre og takke Lillebjørn Nilsen for alt han har betydd og fortsatt vil bety for Oslo, sier ordfører Anne Lindboe. Allerede fra mandag kveld spiller rådhusklokkene «God natt Oslo».

Trøst og fellesskap

– Lillebjørn Nilsens kunst har gitt oss trøst og fellesskap i kriser. Da 22. juli-terroristen hånte «Barn av regnbuen», samlet tusener av Oslo-folk seg på Youngstorget for å synge nettopp den sangen sammen med Lillebjørn Nilsen, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg.

Blomster og lys utenfor Oslo rådhus.
Den folkekjære musikeren minnes ved Oslo rådhus. Bilde: Oslo kommune.

– Lillebjørn Nilsen satte ord på Oslo. Alt det vakre, alt det såre, alt det vanskelige. Gjennom sine tekster var han en forkjemper for likeverd, mangfold og miljø. Han fikk mange priser, blant annet både Oslo bys kulturpris og kunstnerpris, og i 2017 mottok han Oslos høyeste utmerkelse St. Hallvard-medaljen, sier ordføreren.

I tillegg til klokkespill hver kveld kl. 22 frem til bisettelsen, blir klokkekonserten førstkommende lørdag kl. 11-11.30 også i Lillebjørn Nilsens ånd. Det er Laura Marie Rueslåtten som er fast klokkenist på rådhuset, og som spiller. Hun kommer også til å spille «Danse ikke gråte nå» live i dag, tirsdag, kl. 12.00. Notene til sangen fikk hun av Lillebjørn Nilsen selv, for flere år siden.

Noter fra Lillebjørn Nilsen til Oslo kommunes klokkespill.
Klokkenist Laura Marie Rueslåtten fikk notene av Lillebjørn Nilsen til "Danse ikke gråte nå". Bilde: Oslo kommune.

Klokkekonsert i Lillebjørn Nilsens ånd skjer:

• Hver kveld, frem til bisettelsen, kl. 22
  • Tirsdag 30. januar, kl. 12
  • Lørdag 3. februar, kl. 11-11.30

Laura Marie Rueslåtten er fast klokkenist på rådhuset.

Les om klokkespillet i Oslo rådhus her.

– Da Oslo igjen ble rammet av terror i 2022, denne gangen rettet mot det skeive miljøet, fikk budskapet i den sangen et enda sterkere innhold. Gjennom pandemien fant vi sammen gjennom «God natt, kjære Oslo» - og kjente at vi fortsatt var «byen med det store hjertet», selv om vi måtte holde oss fra hverandre fysisk, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg.

Melodiene og tekstene han etterlater seg er uløselig knyttet til Oslo.

– På vegne av hele Oslo by: tusen takk. God natt, kjære Lillebjørn, avslutter Lindboe.