Prosess: Barnehagestruktur i Bydel Østensjø
Mange ønsker informasjon og har spørsmål om prosessen for å tilpasse barnehagetilbudet i Bydel Østensjø. På denne siden har vi samlet informasjon, lenker og svar på noen vanlige spørsmål.
Aktuelt / Publisert: 30.04.2025
Av Bydel Østensjø
Siste nytt om saken
- Saken ble behandlet i Østensjø bydelsutvalg 16. juni. Bydelsutvalget støttet ikke forslaget, og det er ikke vedtatt å legge ned noen barnehager i Bydel Østensjø. Her kan du lese hele saksfremlegget som ble behandlet (eInnsyn).
- I bydelsdirektørens forslag til vedtak var Rustad gård barnehage og avdeling Høyenhall ved Solfridbakken barnehage foreslått avviklet fra 1.1.2026. Lille Langerud barnehage var foreslått avviklet fra 1.7.2026, i tillegg til driftsendringer fra høsten 2025.
- Det blir fortsatt driftsendringer i Lille Langerud barnehage, men endringene blir mindre enn først varslet. Driften vil normalt foregå i Lille Langerud barnehages lokaler.
Dette er politikernes vedtak
Bydelsutvalget støtter ikke bydelsdirektørens forslag og ønsker ikke nedleggelser av barnehager i bydelen. Bydelsutvalget viser her til BU vedtak i sak 16/2024 «Orientering om avvikling av Lille Langerud barnehage», som vi ber om at bydelen fortsatt jobber for.
"Bydel Østensjø skal være et sted hvor alle barn og unge får en god oppvekst i et ivaretakende fellesskap. Bydelens delbydeler skal være de gode trygge nærsamfunnene som ivaretar barnas behov for trygghet og utvidelse av denne gjennom spedbarnsalder til man er ung voksen. Bydelens økonomiske situasjon gjør det nødvendig å se på tiltak som kan bidra til innsparing av midler.
I verbalforslag knyttet til FO2A barnehager fattet bydelsutvalget følgende vedtak:
- Bydelsutvalget ber administrasjonen ta hensyn til at det skal være nok barnehageplasser innenfor hver skolekrets i sitt arbeid med å redusere tomgangsleie i barnehagedriften.
- Bydelsutvalget ber bydelsadministrasjonen vurdere friluftsavdelinger og koordinering av uteområder som virkemiddel for å opprettholde nærbarnehager.
Bydelsutvalget ser det nødvendig, som en garanti, for befolkningen i områder der antallet barnehager er lave, kollektivtilbudet er redusert og tilgangen til nok barnehager innenfor skolekretsen, å fatte følgende vedtak: Lille Langerud barnehage legges ikke ned i inneværende fireårsperiode. I stedet skal administrasjonen legge til rette for at en friluftsavdeling knyttes til barnehagen og nærliggende uteområder, når arbeidet med å redusere tomgangsleie er i gang. Dette må sees i sammenheng med behovet for en bred gjennomgang av barnehagene og innsparingstiltak grunnet bydelens økonomiske situasjon.»
Bydelsutvalget ber derfor om at man ikke legger ned noen barnehager og avdelinger og at man utreder mulighetene ved Lille Langerud barnehage, fremfor flytting av barnehagen.
- Bydelsutvalget ber bydelsadministrasjonen jobbe for å sikre at barnehagene i bydelen har forskjellige profiler. Naturbarnehage og friluftsavdelinger må prioriteres. Små barnehager har en egenverdi da de tilfører mangfold i tilbudet. Noen barn trenger mer skjermede forhold og små barnehager kan bidra til dette.
- Ved fremtidig arbeid med barnehagestruktur i Bydel Østensjø må nærhet til nabolag og offentlig transport vektlegges.
- Bydelsutvalget ber administrasjonen utvikle tiltak for hvordan jevne ut kostnader mellom barnehagene gjennom samarbeid og andre omstillingstiltak allerede identifisert, og som ledd i dette ønsker vi å se vikarkostnader for barnehagene hvert 1/2år.
- Om en barnehage midlertidig må flyttes, forutsettes det at de ansatte følger med barna til ny lokasjon slik at det er mulig å flytte tilbake igjen. I samvirkning med SU i barnehagene kan man også jobbe med alternative kostnadsbesparende tiltak slik som eksempelvis kortere åpningstid
- Bydelsutvalget ber om at administrasjonen tar hensyn til barnets beste, dersom det blir aktuelt å ta ned avdelinger, og følger ressursgruppas anbefaling om å gjøre dette fra 1. juli og ikke midt i barnehageåret fra 1. januar.
Bydelsadministrasjonen bes om å jobbe for å fylle opp de ledige plassene i Lille Langerud barnehage, noe de burde ha gjort allerede ved barnehageopptaket.
Bydelsutvalget anbefaler at man fortsatt holder avdelinger i store barnehager stengt. Konsekvensene for de minste borgerne i vår bydel forsvarer ikke den minimale økonomiske besparelsen for bydelen som dette forslaget vil gi.
Når Bydelsutvalget velger å opprettholde en barnehage, forutsetter vi at administrasjonen gjør det de kan for å opprettholde dette tilbudet. Det innebærer tiltak for å få nok søkere til barnehagen.
Bakgrunn (oppdatert mai 2025)
Kort om saken
Stor overkapasitet på barnehageplasser, synkende barnetall og en krevende økonomi, gjør det nødvendig finne løsninger for å tilpasse barnehagetilbudet i Bydel Østensjø. Våren 2025 pågår en prosess som skal føre fram til en politisk beslutning i Østensjø bydelsutvalg 16. juni.
Antall barnehagebarn i bydelen har sunket de siste ti årene. I samme tidsperiode tre barnehager i bydelen blitt lagt ned, og flere har vært foreslått nedlagt. Bydelen har også redusert antall barnehageavdelinger i flere barnehager som er i drift. I dag holdes ca. syv hele barnehageavdelinger tomme (uten barn og uten medarbeidere). Dette tilsvarer barnehageplass til 120 barn mellom 3 og 6 år. Det er et mål å finne løsninger for at flere barnehager får fylt opp avdelingene som i dag står tomme. Drift av barnehager finansieres gjennom foreldrebetaling og budsjettmidler fra kommunen sentralt, basert på antall barn som har barnehageplass per 15. desember hvert år.
Det er de lokale folkevalgte i bydelen, ved Østensjø bydelsutvalg, som til slutt skal ta en avgjørelse i saken. Dette er en sak som berører mange, og bydelen har lagt vekt på å gjennomføre en bred prosess med god involvering og medvirkning. Det har også politikerne i bydelen ønsket.
Førsteutkastet
Det er blitt lagt vekt på å få med ulike perspektiver i saken og belyse flere aspekter enn økonomi. En ressursgruppe med representanter for foreldre, medarbeidere og politikken i bydelen, jobber sammen om å gi politikerne et best mulig beslutningsgrunnlag. Våren 2025 har det vært gjort et omfattende medvirkningsarbeid, der nærmere 400 foreldre og om lag 160 medarbeidere har gitt sine skriftlige innspill. Det har også vært en medvirkningssamling med foreldrerepresentanter.
I arbeidet med førsteutkastet vurderte ressursgruppen ulike alternativer, men kom fram til at det eneste aktuelle alternativet er å legge ned barnehager, hvis bydelen skal lykkes med å åpne opp avdelinger som er tatt ut av drift og redusere kostnader. I førsteutkastet ble seks barnehager foreslått som aktuelle å vurdere for en avvikling, men det har ikke vært aktuelt å legge ned alle seks: Solfridbakken barnehage (inkluder avd. Høyenhall), Tallberget barnehage, Lille Langerud barnehage, Bakkehavn barnehage, Myrvoll barnehage og Nøklevann barnehage.
Lokalpolitikere i bydelen ga innspill til førsteutkastet i april 2025.
Endelig forslag i saken
Etter innspill fra lokalpolitikerne i april, har ressursgruppen revidert kriterier og forslag til barnehager ut fra de reviderte kriteriene, samt kombinasjoner av flere barnehager. Økonomisk gevinst, sammen med at det skal være nok ledige plasser i andre barnehager i barnas nærområde, blir lagt større vekt på i det endelige forslaget.
Ressursgruppen har anbefalt en avvikling fra 1.8.2026. Selv om ressursgruppen har foreslått avvikling fra 1.8.2026, anbefaler bydelsdirektøren av økonomiske hensyn en tidligere dato.
- Myrvoll barnehage, Nøklevann barnehage, Solfridbakken barnehage (unntatt avd. Høyenhall) og Tallberget barnehage er nå vurdert som mindre aktuelle å avvikle, fordi det ville ført til at mange barn ikke får barnehageplass i sitt nærområde og med andre barn de skal begynne på skole med.
- To nye barnehager blitt foreslått som aktuelle: Bøler sentrum barnehage og Rustad gård barnehage. Bydelsdirektøren vurderer likevel Bøler sentrum barnehage mindre aktuell, sammenlignet med Rustad gård barnehage. Rustad gård barnehage har høyere gjennomsnittskostnad per barn og alle barna som går i denne barnehagen vil få et tilbud i sitt nærområde, med andre barn fra samme skolekrets.
- Lille Langerud, Bakkehavn, og avdeling Høyenhall ved Solfridbakken barnehage er vurdert som fortsatt aktuelle ut fra kriteriene. Fordi driften av Lille Langerud flyttes til Bakkehavn allerede fra høsten, vurderer bydelsdirektøren Bakkehavn som mindre aktuell å legge ned.
Flytting av Lille Langerud barnehage fra 1.8.2025
Bydelen har 0 søkere til Lille Langerud barnehage, og klarer kun å fylle opp 11 av totalt 18 plasser fra høsten. Derfor flyttes driften til Bakkehavn barnehage allerede fra 1.8.2025 av hensyn til forsvarlig drift. Hele barnegruppen og medarbeidere flytter sammen, men to pedagoger fra Bakkehavn/Lille Langerud må omplasseres til en annen barnehage fordi det vil være for mange pedagoger ut fra pedagognormen, mens andre barnehager mangler pedagoger. Driftsendringen i Lille Langerud barnehage skjer innenfor bydelsdirektørens styringsrett.
Dette er forslaget som bydelsdirektøren anbefaler at politikerne vedtar:
- Avdeling Høyenhall (i Solfridbakken barnehage) og Rustad gård barnehage avvikles med virkning fra 1.1.2026.
- Lille Langerud barnehage avvikles med virkning fra 1.7.2026. I tillegg flytter bydelsdirektøren driften av Lille Langerud fra 1.8.2025 på grunn av for få søkere og av hensyn til forsvarlig drift.
Forslaget berører totalt femti barnehagebarn, som alle vil få et tilbud i en annen barnehage i nærområdet/delbydelen, sammen med andre barn som skal begynne på samme skole. Bydelen ønsker å flytte hele barnegrupper samlet, slik at barna kan fortsette sammen med vennene sine. Flere vil likevel få lengre reisevei til barnehagen ved en avvikling. Foreldre som ønsker bytte av barnehage, kan søke om dette ved barnehageopptaket innen 15. august, men man vil ikke få ekstra prioritet i dette opptaket.
Forslag som dette berører og skaper usikkerhet, både for foreldre og ansatte. Bydelen er likevel i en situasjon der det er nødvendig å foreslå dette. Det handler om økonomi og tilpasning av barnehagetilbudet til antall barn som trenger barnehageplass. Dette handler ikke om kvalitet. Alle barnehagene i bydelen er gode. Avvikling vil føre til at bydelen kan åpne opp stengte avdelinger i flere barnehager, og at bydelen får en mer bærekraftig barnehagedrift.
Prosessen videre
- 10. juni: Saken behandles i Oppvekstkomiteens møte
- 16. juni: Saken behandles i Bydelsutvalgets møte. Det forventes et vedtak i saken.
De politiske møtene i bydelen er åpne for publikum og starter med en åpen halvtime som er avsatt til innlegg fra innbyggere, organisasjoner osv. Her er det mulig å stille spørsmål, fremme forslag eller protestere.
Ofte stilte spørsmål
Er noe bestemt ennå?
Det er laget et forslag der det er foreslått nedleggelse av barnehager, men det er ingenting som skal bestemmes før bydelsutvalgets møte 16. juni 2025. I april har lokalpolitikerne gitt sine innspill til et førsteutkast, før et endelig forslag ble fram 19. mai.
Hvordan kan man ha tilsvarende 120 ledige plasser for 3-6-åringer ledig, når barn må stå på venteliste og det står på nettsidene at det er 0 ledige plasser?
Det kan skape litt forvirring. Disse 120 ledige plassene, eller nærmere 7 avdelingene, er i praksis hele avdelinger som er stengt ned. Dette er plasser det ikke går an å søke seg til i dag. De står uten medarbeidere, og uten barn.
Vi drifter primært hele barnehageavdelinger, og kan for eksempel ikke sette en hel avdeling tilbake i drift for ett eller noen få barn. Det handler blant annet om bemanning, økonomi og det å kunne gi barna et godt barnehagetilbud.
Hvor lenge har bydelen visst hvilke barnehager som skulle foreslås i førsteutkastet?
Bydelen har hele tiden visst at det kunne bli aktuelt å foreslå å legge ned barnehager. Det står også i budsjettet for 2025, som er politisk vedtatt. Det har imidlertid ikke vært noen føringer om hvilke barnehager som eventuelt kunne være aktuelle. Man har også hele tiden vært åpen for at det også kan finnes alternativer til nedleggelse.
Det fantes ingen konkrete navn på foreslåtte barnehager før sent i mars, da ressursgruppen var i mål med å utarbeide kriterier for prosessen. Kriteriene ble laget med utgangspunkt i data og innspill fra foreldre og medarbeidere. Førsteutkastet til alternativer ble offentlig 4. april. Det endelige forslaget ble offentlig 19. mai.
Kan bydelen ta feil om befolkningsutviklingen?
Ut fra tilgjengelig statistikk har vi en antakelse om at vi ikke vil se en stor økning i antall barn i barneagealder framover, men vi må naturligvis følge godt med på utviklingen framover. Det kan selvfølgelig hende at vi tar feil, og at vi får en stor tilflytting av barnefamilier og at innbyggere i bydelen får mange flere barn enn antatt.
Men det har vært en jevn nedgang i barnetallet i bydelen siden 2014. I den perioden har tre barnehager blitt nedlagt, og bydelen har stengt ned nesten syv hele barnehageavdelinger. Vi må følge nøye med på befolkningsutviklingen framover, men står nå i en situasjon der vi har stor overkapasitet på barnehageplasser. Selv om vi legger det mest optimistiske alternativet for befolkningsutvikling til grunn, vil vi først i 2034 kunne være på samme barnetall som toppåret 2014.
Andre kommuner har spart penger ved å ansette flere faste medarbeidere og redusere vikarbruk. Kan Bydel Østensjø gjøre dette i stedet?
Ved siden av denne prosessen, pågår også andre tiltak på barnehageområdet. Vi har ansatt flere medarbeidere i barnehagene våre på bakgrunn av et forventet fravær (etter grunnbemanningslæren). Dette har ført til at vi nå bruker mindre på å leie inn vikarer fra bemanningsbyråer. Vi har som mål at dette samtidig skal bidra positivt til arbeidsmiljøet, gi mer stabil bemanning og bidra til lavere sykefravær. Dette er altså noe vi gjør allerede og ser effekt av, men som ikke er en del av prosessen for å omstille barnehagestrukturen i bydelen.
Hvilken betydning har medvirkningen hatt?
Medvirkningen har hatt betydning, særlig for utviklingen av kriterier som er lagt til grunn for alternativene i forslaget. Etter innspill fra politikerne til førsteutkastet i saken, ble kriteriene revidert, og det er lagt større vekt på om det er nok ledige plasser til at barn fra barnehager som eventuelt avvikles kan fortsette å gå i barnehage i sitt nærområde og med andre barn fra samme skolekrets.
Et eksempel er dette: Foreldre har vært særlig opptatt av nærhet til hjemmet i sine innspill. Det har resultert i at ressursgruppen har lagt vekt på om det finnes tilgjengelige plasser i andre barnehager i nærområdet, når barnehager har blitt foreslått. Barnehagene som er foreslått nedlagt, ligger i områder der det er ledig kapasitet i andre barnehager.
Kan vi vente og se, og la være å gjøre noe?
Politikk handler om prioriteringer, og til syvende og sist er det de folkevalgte lokalpolitikerne i bydelen som skal ta en beslutning i denne saken. Det er viktig å gi politikerne et best mulig beslutningsgrunnlag og ulike alternativer å se på i sine vurderinger.
Hele bydelen står i en krevende økonomisk situasjon, og hele bydelen jobber med omstilling. Dette gjelder alt fra barnehage til hjemmetjeneste, barnevern og fritidsklubber. Omstilling i Bydel Østensjø handler om at vi ser helhetlig på tjenestene våre og involverer innbyggerne, medarbeidere og politikere for å finne gode løsninger, for at vi skal kunne fortsette å gi gode tjenester som innbyggerne våre trenger, innenfor budsjettet vi har. Bydelen får kun finansiering til til de barnehageplassene som er i bruk.
Dette var innspillene fra lokalpolitikernes møter i april:
Oppvekstkomiteen
Oppvekstkomiteen sendte saken til behandling i Bydelsutvalget med følgende høringsinnspill:
Er det andre alternativer, eller kombinasjoner som oppvekstkomiteen mener ressursgruppen bør se nærmere på?
- Oppvekstkomiteen fremhever at det bør jobbes med å vurdere flere alternativer og kombinasjoner som ikke inkluderer Lille Langerud barnehage
- Oppvekstkomiteen fremhever at det bør vurderes om det er mulig å se på andre virkningsdatoer og konsekvenser av dette.
- Oppvekstkomiteen etterspør mer konkrete forslag med tydelige gevinstberegninger til neste komitemøte
Andre innspill til ressursgruppens videre arbeid. Oppvekstkomiteen etterspør utdyping og mer informasjon om følgende:
- Hvilke barnehager er nært tilknyttet og har ledig kapasitet (hvilken delbydel).
- En oversikt over hvilken skole barna i de ulike barnehagene primært skal begynne på. Alternativene bør ses opp mot skolekrets, ikke kun delbydel. Det er viktig at det vurderes nærhet til skolen.
- Gevinstberegninger som er tydeligere og med mer forklaringer. Det er også ønskelig med informasjon om hva som er forventede besparelse på å utnytte tomme lokaler. Det er også ønskelig med informasjon om hvilke kostander som er forbundet med å plassere barn i andre barnehager ved avvikling av barnehager.
- En oversikt over hva som er den totale besparelsen inkludert driftskostnader per barnehage.
- En oversikt over hva som er den totale besparelsen knyttet til hvert av de ulike alternativene.
- Bedre prognoser for tilflytting av barn til Østensjø bydel. Det etterspørres også oversikt over alderssammensetning for innbyggerne i bydelen. Det bør også ses opp mot antallet planlagte nybygg i bydelen, samt antallet eldre i de ulike delene av bydelen.
- Vedlikeholdsbehovet og vedlikeholdskostnader for de ulike alternativene.
- Hvor mange % av bydelens totale barnehageplasser er ledige per i dag?
Bydelsutvalget
- Bydelsutvalget tilslutter seg Oppvekstkomiteens innspill som videresendes til ressursgruppa.
- Bydelsutvalget ønsker i tillegg en utdypning av forskjell på vikarutgifter til de ulike barnehagene, samt refusjoner fra kommunen i husleie, som en presisering under reelle gevinster for bydelen.
- I saken belyses det kun konsekvenser for nåværende barn som går i de aktuelle barnehagene. Konsekvensene ved nedlegging av en barnehage begrenser seg ikke til disse barna og familiene deres. Hva med de som ikke enda er født? De som kommer til å flytte til nærområdet og til neste generasjon som skal bygge gode nærmiljøer i disse områdene også i fremtiden? Dette er grupper og konsekvenser som også må vurderes i det videre arbeidet.