Prosess: Barnehagestruktur i Bydel Østensjø
Mange ønsker informasjon og har spørsmål om den pågående prosessen for å tilpasse barnehagetilbudet i Bydel Østensjø. På denne siden har vi samlet informasjon, lenker og svar på noen vanlige spørsmål.
Aktuelt / Publisert: 30.04.2025
Av Bydel Østensjø

Siste nytt om saken
- Lokalpolitikerne i bydelen har gitt sine innspill til et førsteutkast. Se innspillene fra politikerne nederst i saken.
- Innspillene brukes inn i arbeidet med et endelig forslag, som blir offentlig 19. mai.
- Barnehager som er foreslått som aktuelle for en eventuell avvikling i førsteutkastet, kan bli vurdert som mindre aktuelle i det endelige forslaget, men nye kan også komme til.
Kort om saken
Stor overkapasitet på barnehageplasser, synkende barnetall og en krevende økonomi, gjør det nødvendig finne løsninger for å tilpasse barnehagetilbudet i Bydel Østensjø. Våren 2025 pågår en prosess som skal føre fram til en politisk beslutning i Østensjø bydelsutvalg 16. juni.
Antall barnehagebarn i bydelen har sunket de siste ti årene. I samme tidsperiode tre barnehager i bydelen blitt lagt ned, og flere har vært foreslått nedlagt. Bydelen har også redusert antall barnehageavdelinger i flere barnehager som er i drift. I dag holdes ca. syv hele barnehageavdelinger tomme (uten barn og uten medarbeidere). Dette tilsvarer barnehageplass til 120 barn mellom 3 og 6 år.Det er et mål å finne løsninger for at flere barnehager får fylt opp avdelingene som i dag står tomme. Drift av barnehager finansieres gjennom foreldrebetaling og budsjettmidler fra kommunen sentralt, basert på antall barn som har barnehageplass per 15. desember hvert år.
Det er de lokale folkevalgte i bydelen, ved Østensjø bydelsutvalg, som til slutt skal ta en avgjørelse i saken. Dette er en sak som berører mange, og bydelen har lagt vekt på å gjennomføre en bred prosess med god involvering og medvirkning. Det har også politikerne i bydelen ønsket.
Det legges vekt på å få med ulike perspektiver i saken og belyse flere aspekter enn økonomi. En ressursgruppe med representanter for foreldre, medarbeidere og politikken i bydelen, jobber sammen om å gi politikerne et best mulig beslutningsgrunnlag. Våren 2025 har det vært gjort et omfattende medvirkningsarbeid, der nærmere 400 foreldre og om lag 160 medarbeidere har gitt sine skriftlige innspill. Det har også vært en medvirkningssamling med foreldrerepresentanter.
I arbeidet med førsteutkastet har ressursgruppen vurdert ulike alternativer, men kommet fram til at det eneste aktuelle alternativet er å legge ned barnehager.
I utkastet foreslås seks barnehager og ulike kombinasjoner av disse. Det er ikke aktuelt å legge ned alle seks. I det foreløpige utkastet er disse barnehagene foreslått:
- Solfridbakken og Høyenhall barnehage
(Høyenhall er en avdeling under Solfridbakken) - Tallberget barnehage
- Lille Langerud barnehage
- Bakkehavn barnehage
- Myrvoll barnehage
- Nøklevann barnehage
Lokalpolitikere i bydelen har gitt innspill til et førsteutkast i april 2025.
En eventuell barnehagenedleggelse anbefales tidligst fra høsten 2026. Hvis politikerne i juni vedtar nedleggelse av en eller flere barnehager, vil bydelen bruke tiden framover til å involvere alle berørte og sikre en så god avvikling som mulig.
Prosessen videre
- Det har kommet mange innspill som må arbeides videre med. Ressursgruppen skal nå ta med seg innspillene og utarbeide et endelig forslag.
- 19. mai: Det endelige forslaget i saken blir offentlig
- 10. juni: Saken behandles i Oppvekstkomiteens møte
- 16. juni: Saken behandles i Bydelsutvalgets møte. Det forventes et vedtak i saken.
De politiske møtene i bydelen er åpne for publikum og starter med en åpen halvtime som er avsatt til innlegg fra innbyggere, organisasjoner osv. Her er det mulig å stille spørsmål, fremme forslag eller protestere.
Ofte stilte spørsmål
Er noe bestemt ennå?
Nei. Det er laget et utkast der det er foreslått nedleggelse av barnehager, men det er ingenting som skal bestemmes før bydelsutvalgets møte 16. juni 2025. I april har lokalpolitikerne gitt sine innspill til et førsteutkast, før et endelig utkast skal legges fram 19. mai.
Hvordan kan man ha tilsvarende 120 ledige plasser for 3-6-åringer ledig, når barn må stå på venteliste og det står på nettsidene at det er 0 ledige plasser?
Det kan skape litt forvirring. Disse 120 ledige plassene, eller nærmere 7 avdelingene, er i praksis hele avdelinger som er stengt ned. Dette er plasser det ikke går an å søke seg til i dag. De står uten medarbeidere, og uten barn.
Vi drifter primært hele barnehageavdelinger, og kan for eksempel ikke sette en hel avdeling tilbake i drift for ett eller noen få barn. Det handler blant annet om bemanning, økonomi og det å kunne gi barna et godt barnehagetilbud.
Hvor lenge har bydelen visst hvilke barnehager som skulle foreslås i førsteutkastet?
Bydelen har hele tiden visst at det kunne bli aktuelt å foreslå å legge ned barnehager. Det står også i budsjettet for 2025, som er politisk vedtatt. Det har imidlertid ikke vært noen føringer om hvilke barnehager som eventuelt kunne være aktuelle. Man har også hele tiden vært åpen for at det også kan finnes alternativer til nedleggelse.
Det fantes ingen konkrete navn på foreslåtte barnehager før sent i mars, da ressursgruppen var i mål med å utarbeide kriterier for prosessen. Kriteriene ble laget med utgangspunkt i data og innspill fra foreldre og medarbeidere. Førsteutkastet til alternativer ble offentlig 4. april.
Kan bydelen ta feil om befolkningsutviklingen?
Ut fra tilgjengelig statistikk har vi en antakelse om at vi ikke vil se en stor økning i antall barn i barneagealder framover, men vi må naturligvis følge godt med på utviklingen framover. Det kan selvfølgelig hende at vi tar feil, og at vi får en stor tilflytting av barnefamilier og at innbyggere i bydelen får mange flere barn enn antatt.
Men det har vært en jevn nedgang i barnetallet i bydelen siden 2014. I den perioden har tre barnehager blitt nedlagt, og bydelen har stengt ned nesten syv hele barnehageavdelinger. Vi må følge nøye med på befolkningsutviklingen framover, men står nå i en situasjon der vi har stor overkapasitet på barnehageplasser. Selv om vi legger det mest optimistiske alternativet for befolkningsutvikling til grunn, vil vi først i 2034 kunne være på samme barnetall som toppåret 2014.
Andre kommuner har spart penger ved å ansette flere faste medarbeidere og redusere vikarbruk. Kan Bydel Østensjø gjøre dette i stedet?
Ved siden av denne prosessen, pågår også andre tiltak på barnehageområdet. Vi har ansatt flere medarbeidere i barnehagene våre på bakgrunn av et forventet fravær (etter grunnbemanningslæren). Dette har ført til at vi nå bruker mindre på å leie inn vikarer fra bemanningsbyråer. Vi har som mål at dette samtidig skal bidra positivt til arbeidsmiljøet, gi mer stabil bemanning og bidra til lavere sykefravær. Dette er altså noe vi gjør allerede, men som ikke er en del av prosessen for å omstille barnehagestrukturen i bydelen.
Hvilken betydning har medvirkningen hatt?
Medvirkningen har hatt betydning for førsteutkastet som ble lagt fram for politikerne i april, og ressursgruppa har hatt med seg medvirkningen inn i utviklingen av kriterier som er lagt til grunn for alternativene i førsteutkastet.
Et eksempel er dette: Foreldre har vært særlig opptatt av nærhet til hjemmet i sine innspill. Det har resultert i at ressursgruppen har lagt vekt på om det finnes tilgjengelige plasser i andre barnehager i nærområdet, når barnehager har blitt foreslått. Barnehagene som er foreslått nedlagt, ligger i områder der det er ledig kapasitet i andre barnehager, mens det for eksempel ikke er foreslått å legge ned noen barnehager på Oppsal, der det er stort press på barnehageplassene og ventelister.
Kan vi vente og se, og la være å gjøre noe?
Politikk handler om prioriteringer, og til syvende og sist er det de folkevalgte lokalpolitikerne i bydelen som skal ta en beslutning i denne saken. Det er viktig å gi politikerne et best mulig beslutningsgrunnlag og ulike alternativer å se på i sine vurderinger.
Hele bydelen står i en krevende økonomisk situasjon, og hele bydelen jobber med omstilling. Dette gjelder alt fra barnehage til hjemmetjeneste, barnevern og fritidsklubber. Omstilling i Bydel Østensjø handler om at vi ser helhetlig på tjenestene våre og involverer innbyggerne, medarbeiderne og politikere for å finne gode løsninger, som for at vi skal kunne fortsette å gi gode tjenester som innbyggerne våre trenger, innenfor budsjettet vi har. Bydelen får kun finansiering til til de barnehageplassene som er i bruk.
Dette er innspillene fra lokalpolitikernes møter i april:
Oppvekstkomiteen
Oppvekstkomiteen sendte saken til behandling i Bydelsutvalget med følgende høringsinnspill:
Er det andre alternativer, eller kombinasjoner som oppvekstkomiteen mener ressursgruppen bør se nærmere på?
- Oppvekstkomiteen fremhever at det bør jobbes med å vurdere flere alternativer og kombinasjoner som ikke inkluderer Lille Langerud barnehage
- Oppvekstkomiteen fremhever at det bør vurderes om det er mulig å se på andre virkningsdatoer og konsekvenser av dette.
- Oppvekstkomiteen etterspør mer konkrete forslag med tydelige gevinstberegninger til neste komitemøte
Andre innspill til ressursgruppens videre arbeid. Oppvekstkomiteen etterspør utdyping og mer informasjon om følgende:
- Hvilke barnehager er nært tilknyttet og har ledig kapasitet (hvilken delbydel).
- En oversikt over hvilken skole barna i de ulike barnehagene primært skal begynne på. Alternativene bør ses opp mot skolekrets, ikke kun delbydel. Det er viktig at det vurderes nærhet til skolen.
- Gevinstberegninger som er tydeligere og med mer forklaringer. Det er også ønskelig med informasjon om hva som er forventede besparelse på å utnytte tomme lokaler. Det er også ønskelig med informasjon om hvilke kostander som er forbundet med å plassere barn i andre barnehager ved avvikling av barnehager.
- En oversikt over hva som er den totale besparelsen inkludert driftskostnader per barnehage.
- En oversikt over hva som er den totale besparelsen knyttet til hvert av de ulike alternativene.
- Bedre prognoser for tilflytting av barn til Østensjø bydel. Det etterspørres også oversikt over alderssammensetning for innbyggerne i bydelen. Det bør også ses opp mot antallet planlagte nybygg i bydelen, samt antallet eldre i de ulike delene av bydelen.
- Vedlikeholdsbehovet og vedlikeholdskostnader for de ulike alternativene.
- Hvor mange % av bydelens totale barnehageplasser er ledige per i dag?
Bydelsutvalget
- Bydelsutvalget tilslutter seg Oppvekstkomiteens innspill som videresendes til ressursgruppa.
- Bydelsutvalget ønsker i tillegg en utdypning av forskjell på vikarutgifter til de ulike barnehagene, samt refusjoner fra kommunen i husleie, som en presisering under reelle gevinster for bydelen.
- I saken belyses det kun konsekvenser for nåværende barn som går i de aktuelle barnehagene. Konsekvensene ved nedlegging av en barnehage begrenser seg ikke til disse barna og familiene deres. Hva med de som ikke enda er født? De som kommer til å flytte til nærområdet og til neste generasjon som skal bygge gode nærmiljøer i disse områdene også i fremtiden? Dette er grupper og konsekvenser som også må vurderes i det videre arbeidet.