Politikk

Prestisjepris til Oslo kommunes nye visuelle identitet

Denne helgen mottok Oslo kommune prisen Best of the Best på Red Dot Award for sin nye visuelle identitet. Prisen ble delt ut på en prisseremoni i Berlin fredag.

Pressemelding / Publisert: 04.11.2019

Av Byrådslederens kontor

Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Red Dot Award er en av verdens mest prestisjefylte prisutdelinger innen design. Og i år gikk en av de gjeveste prisene, Best of the Best, til Oslo kommune og Creuna for arbeidet med Oslos nye visuelle identitet. Juryen skriver i sin begrunnelse:

- Oslos nye visuelle identitet imponerer med en modernisering av det eksisterende byvåpenet. Det modulbaserte oppsettet er fascinerende og tillater en myriade av ulike oppsett. Elementene er lekne og estetisk tiltalende, de er fleksible i bruken og kan enkelt tas i bruk av alle ansatte.

Bilde viser vinnerene av Red Dot Award:  F.v. Thor Erik Ramleth fra Creuna, Hanne Rønning Jorud og Anne Aagaard fra Oslo kommune og Marc Ligeti fra Creuna.
Oslo kommune og Creuna mottok prisen i Berlin. Fra venstre: Thor Erik Ramleth fra Creuna, Hanne Rønning Jorud og Anne Aagaaard fra Oslo kommune og Marc Ligeti fra Creuna. Bilde: Red Dot.

Det har vært stor interesse for Oslo kommunes nye visuelle identitet internasjonalt. Foruten pris i Red Dot Award har identiteten blitt omtalt i ledende designmagasiner i Frankrike, Tyskland, England og USA.

- Det er veldig stas at den nye visuelle identiteten vår legges merke til internasjonalt. Men enda viktigere for oss nå er at byens innbyggere og våre ansatte begynner å merke effekten nå som identiteten stadig blir mer synlig i bybildet. Dette er en identitet som er skapt i tett samarbeid med byens innbyggere hvor vi har hatt en kontinuerlig medvirkningsprosess, sier kommunikasjonssjef i Oslo kommune, Hanne Gjørtz.

Arbeidet med den nye visuelle identiteten ble igangsatt i 2015 etter en helhetsvurdering av den gjeldende visuelle profilen for Oslo kommune.

- Den gamle profilen oppfylte ikke krav til universell utforming, og var heller ikke brukbar på små digitale flater. Vi hadde derfor en situasjon med over 200 ulike logoer og visuelle identiteter i kommunen, noe som gjorde det vanskelig for våre innbyggere å forstå hvilke tjenester og opplevelser kommunen faktisk er ansvarlige for. Med den nye visuelle identiteten er det langt tydeligere for våre innbyggere hvem de skal henvende seg til og hva fellesskapets penger faktisk går til. Ikke minst gjør et nytt designverktøy det mulig for alle ansatte å utforme materiale med profesjonelt utseende til sine formål uten å måtte ty til kostbar ekstern kompetanse, sier Gjørtz.

Les mer om Oslos nye visuelle identitet her.

Pressekontakt:
Hanne Gjørtz, kommunikasjonssjef
Mobil 957 55 213, hanne.gjortz@byr.oslo.kommune.no