Koronaviruset

Påvist omikron i Oslo kommune

Helseetaten har fått bekreftet at omikron er påvist etter et utbrudd som startet i Bydel Frogner i Oslo. Så langt er en person påvist smittet med omikron, og det forventes flere tilfeller. Det jobbes aktivt med smittesporing for å begrense smitteveier og forhindre større utbrudd. Her er det tett dialog mellom Oslo kommune og helsemyndigheten

Pressemelding / Publisert: 02.12.2021

Hvis du får en positiv koronatest, kan det være du er smittet med omikron dersom du:

• Er reisende fra land eller områder som er forbundet med økt risiko og spesifiseres på regjeringens informasjonssider
  • Er nærkontakter til personer med bekreftet omikron
  • Har en annen variant enn deltavarianten ved PCR-screening, som krever utvidet laboratorieanalyse

- Laboratoriene screener alle prøver de får inn for den nye varianten av viruset. Ved mistanke blir de sendt videre til sekvensering av laboratoriet. Vi angir på rekvisisjonene om de har reist til utlandet, forteller smittevernoverlege Frode Hagen.

Ved påvist omikronvariant er det pålagt 7 dager isolasjonstid fra testdato bekreftet med PCR. Dette gjelder uansett vaksinasjonsstatus. Husstandsmedlemmer og tilsvarende nære skal være i karantene i 10 dager. Det er krav om negativ PCR-test på dag 7 før avslutning av karantene uansett vaksinasjonsstatus.

Ta en koronatest om du har symptomer og hold deg hjemme om du er syk. Dersom du blir bedt om å ta en hurtigtest av smitteteamet, eller tar en selvtest hjemme, og den er positiv, skal du ta en vanlig koronatest (PCR) på en teststasjon. Er testen negativ holder du deg hjemme til du er frisk. Er du nærkontakt til en som har testet positivt for korona skal du følge reglene for dette.

Les mer om nærkontakter og smittekarantene på Folkehelseinstituttets nettsider

E-post: media@byr.oslo.kommune.no

Telefon: 99 28 90 90 (kun taleanrop, ikke SMS)

Helseetaten: kommunikasjon@hel.oslo.kommune.no