Husk bistandsplikten i julebordsesongen
Julebord betyr hygge, god mat og drikke, men også gjester som har liten erfaring med utelivet. Ansatte ved byens utesteder må derfor ha en plan for å ta vare på gjestene og overholde bistandsplikten.
Aktuelt / Publisert: 06.11.2025
Av Næringsetaten
I julebordsesongen tar serveringsstedene imot store grupper gjester som vanligvis drikker sjelden og lite. Det kan være utfordrende for dem som jobber i utelivet.
Et skjenkested skal bortvise personer som er åpenbart påvirket av rusmidler. Men hva om en julebordsgjest er blitt så påvirket at vedkommende ikke greier å ta vare på seg selv? Må gjesten umiddelbart forlate utestedet?
Aktivitetsplikten og bistandsplikten
- Hvis du viser gjesten ut av skjenkestedet og forlater vedkommende, så er det risiko for at det oppstår situasjoner som alkoholregelverket legger opp til at vi skal unngå. Hvis det er veldig kaldt ute, eller om utestedet ligger i nærheten av en brygge eller en vei, kan det være utrygt å la ansvaret fare rett utenfor døren din, sier fungerende etatsdirektør i Næringsetaten, Anders Aurmo.
Den såkalte aktivitetsplikten i alkoholregelverket krever at prosessen med å få en åpenbart påvirket person til å forlate skjenkestedet skal begynne med en gang. Men hvis en person er så beruset at vedkommende ikke kan ta vare på seg selv, så gjelder isteden bistandsplikten. Det innebærer å ta vare på gjesten og sørge for nødvendig hjelp.
Hva kan utestedene gjøre?
Utestedene kan ringe etter taxi, kontakte politiet eller ambulanse.
- Vi får en del gjester som kommer til oss fra andre julebord, og da må vi vise høyere aktsomhet enn vanlig. Det kan av og til være vanskelig å bedømme påvirkningsgraden, men bistandsplikten er viktig å ha i bakhodet. Vi har rutiner og samarbeid med ordensvaktene om hvordan vi skal gå frem om det blir slik at noen ikke er i stand til å ta vare på seg selv, sier Joachim Langebrekke, driftsansvarlig i Resthon AS, som blant annet driver The Scotsman.
- Prøv å få venner av gjesten til å få personen trygt hjem. Det er viktig å forsikre seg om at dette faktisk er venner, og ikke folk som prøver å utnytte situasjonen på noe vis. Hvis du ikke finner noen som kjenner personen, kan du forsøke å få i gjesten så mye vann som mulig og prøve å holde personen våken, råder Langebrekke.
- Dette kan nok være krevende for ansatte ved utestedet. Men det er viktig å være klar over at alkoholregelverket setter både aktivitetsplikten og bistandsplikten helt øverst på listen over ting skjenkesteder må prioritere, sier Aurmo, fungerende etatsdirektør i Næringsetaten.
Brudd på bistandsplikten er alvorlig
Etter alkoholregelverket er dokumentert brudd på bistandsplikten så alvorlig at det gir hele åtte prikker. Tolv prikker eller mer i løpet av to år medfører en midlertidig inndragning av skjenkebevillingen.
- Mitt beste tips er å sørge for at alle ansatte på vakt i julebordsstria er klar over bistandsplikten, og legg en god plan for slike tilfeller sammen, avslutter Anders Aurmo i Næringsetaten.
- Forbered personalet på spesielle julebordsutfordringer slik at de slipper å improvisere i en stresset situasjon.
- Gå igjennom husreglene med de ansatte på forhånd slik at de vet hva de skal gjøre om noe ikke går etter planen.
- I julebordsesongen er det mange gjester som har liten erfaring med utelivet og drikker mye én gang i året. Alle tåler ikke like mye alkohol.
- Ikke slipp inn åpenbart påvirkede personer, selv om hele gruppen truer med å gå.
- Det er ikke bare ordensvaktene som har ansvaret for rusnivået. La både bartendere, servitører, ryddehjelper og ordensvakter ta hyppige runder i lokalet for å sjekke beruselsesgraden.
- Det er vanskelig å bedømme beruselsesgraden til gjester som sitter stille. Ta kontakt og vis god service for å sjekke om noen av gjestene er på vei til å bli åpenbart påvirket.
- Vær raus med vannglassene. Tilby alkoholfri drikke mellom rundene med alkoholholdig drikke, slik at flest mulig kan få bli lengst mulig.
- Pre-warning: Si fra til hele gruppen, før serveringen begynner, at gjester som blir åpenbart påvirket må forlate selskapet.
- Krenkede mennesker samarbeider ikke. Pass på at en bortvisning ikke skjer foran hele gruppen, slik at gjesten taper ansikt foran kjente og kjære. Kanskje vil det være mer konfliktdempende om sjefen eller arrangøren formidler at gjesten må forlate stedet.
- Om en person ikke greier å ta vare på seg selv, er det deres ansvar å sørge for at gjesten får nødvendig hjelp.
- Utarbeid rutiner for å håndtere diskriminering og trakassering.
- Seksuell trakassering er ikke en del av jobben, som dere må tåle og som kan forsvares med at man får mer tips. Klare grenser og konsekvenser må være kjent og akseptert av alle ansatte og må formidles til gjestene.
Les mer på Sammen setter vi strek for seksuell trakassering - LDO
Motta aktuelle nyheter om salg, skjenking og servering rett i innboksen:
Husk å åpne e-posten første gang du får den, så den ikke forsvinner.