Gate, transport og parkering

Oslos sykkelsatsing har bidratt til mer og tryggere sykling

Mens den nasjonale trenden er at stadig færre sykler, har sykkelbruken på hverdager i Oslo økt med 39 prosent de siste ti årene.

Pressemelding / Publisert: 11.11.2024

Av Byrådsavdeling for miljø og samferdsel

Tre syklister og en fotgjenger beveger seg langs en sti på en solrik dag med høstfarger i landskapet. Vannespeilet i Middelalderparken, Ekebergåsen og et luftetårn i bakgrunnen.
Mange sykler i Bispegata. Bilde: Jarli & Jordan.

Samtidig er ulykkesrisikoen kraftig redusert; risikoen for å bli hardt skadd eller drept som syklist er 47 prosent lavere enn i 2014.

Kommunens sykkelsatsing er en viktig del av årsaken til dette, ifølge Ernest and Young (EY) som har evaluert kommunens sykkelstrategi som ble vedtatt av et bredt og tverrpolitisk flertall i Oslo bystyre i 2015.

Flere bytter bilen med beina

Andelen reiser på sykkel i Oslo har økt fra seks til ni prosent i strategiperioden. Totalt utgjør aktiv transport, altså til fots og på sykkel, nærmere halvparten av alle reiser i Oslo. I samme periode har andelen bilreiser gått ned fra 35 til 26 prosent, viser tall fra den nasjonale reisevaneundersøkelsen.

  • Økt sykkelbruk: De siste ti årene har det vært 39 % økning i sykkelandelen på Oslofolks reiser, fra 6 % til 9 %. Det har særlig blitt mer sykling på høst- og vinterstid.
  • Redusert ulykkesrisiko: Det har blitt 47 % lavere risiko for alvorlige sykkelulykker i Oslo siden 2014.
  • Endring i reisemønster: Samtidig som sykkelandelen øker, går andel reiser med bil ned. Det er også sterk vekst i andelen gangreiser.
  • Samfunnsgevinst: Sykkelstrategien har en positiv netto nytteverdi på 3,9 milliarder kroner. Helsegevinsten for syklistene er den største positive effekten.
  • Satsing på sykkelinfrastruktur: 155 km sykkelvei har blitt bygget og oppgradert siden 2015.

– Flere sykler og går i Oslo, og det blir stadig tryggere. Dette er et resultat av målrettet arbeid fra kommunens side, og viktige politiske prioriteringer som startet forrige gang Venstre og Høyre var i byråd. Men den aller viktigste årsaken til at flere sykler er takket være Oslos innbyggere selv som velger beina i stedet for bilen, sier Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel.

Selv om kommunen er langt unna sykkelstrategiens mål om én av fire hverdagsreiser på sykkel, konkluderer EY likevel med at satsingen i Oslo har vært en suksess.

Politisk prioritering og forbedring av sykkelinfrastrukturen trekkes frem som de viktigste faktorene for de positive resultatene. Hovedmålet om 25 prosent sykkelandel mener EY er ambisiøst, men urealistisk i forhold til vedtatte virkemidler og strategiens tidshorisont.

Anbefaler en helhetlig mobilitetsplan

Kommunen anbefales å fortsette arbeidet med å bygge et tett og sammenhengende sykkelveinett med høy standard for drift hele året, og bygge sykkelkultur særlig blant barn og eldre.

Kommunen bør også heve kvaliteten på kommende strategidokumenter og oppfølging av disse.

– Evalueringen anbefaler også at vi lager en ny plan hvor vi ser alle transportmidler i sammenheng. Vi er allerede i gang med en grønn mobilitetsplan som byrådet vil legge frem neste år. Målet er å overføre reiser fra motorisert transport til mer aktive reisemåter, sier Vea.

Vintersykling øker mest

Når det gjelder reiseformål, er økningen i sykling til jobb større enn den generelle sykkelveksten. Her er økningen på 62 prosent. Fortsatt er det flest som bruker sykkel i sommerhalvåret, men stadig flere sykler om høsten og vinteren. Forbedret brøyting og generell helårsdrift av sykkelveinettet er de viktigste årsakene til dette.

– Mer jobbsykling og en jevnere sykkelandel året rundt er viktig for å avlaste både veinettet og kollektivtilbudet, spesielt i rushtid. Da blir det bedre plass til alle, understreker Vea.

Høye kilometermål

Oslo har bygget og oppgradert 155 kilometer sykkelvei siden 2015. EY trekker dette frem som positivt. Samtidig viser evalueringen at satsing på å bygge et høyt antall kilometer sykkelvei har gått på bekostning av andre deler av strategien.

– Dette byrådet snur på prioriteringen fra det forrige byrådet. Vi har hele tiden sagt at et sammenhengende og trygt sykkelveinett er viktigere enn antall kilometer sykkelvei. Vi vil ha et sykkelveinett tilpasset syklister i en alder fra åtte til 80. De to ytterpunktene, de yngste og eldste, er de som sykler aller minst. Det er disse vi bygger sykkelveier for, og de skal føler seg trygge på sykkel, avslutter Marit Vea.

3,9 milliarder i samfunnsgevinst

Som en del av evalueringen av sykkelsatsingen er det utført en samfunnsøkonomisk analyse av strategiens samfunnseffekter. Analysen beregner en positiv netto nytteverdi på 3,9 milliarder kroner.

Dette er gevinstene samfunnet sitter igjen med etter at kostnadene er trukket fra. Mer fysisk aktivitet blant byens innbyggere utgjør den største gevinsten for samfunnet, sammen med reduserte ulykkeskostnader og økt trygghet for trafikantene. Den største utgiften er bygging og oppgradering av sykkelveier, i tillegg til drift og vedlikehold av sykkelveinettet.

Pressekontakter

For Marit Vea

Byråd for miljø og samferdsel
Telefon

Rune Gjøs

Direktør i mobilitetsdivisjonen i Bymiljøetaten
Telefon