Koronaviruset

Oslo kommune med nye tiltak mot spredning av koronaviruset

Oslo kommune har i dag besluttet å stenge en rekke av sine tjenester og pålegge alle medarbeidere som ikke har en samfunnskritisk rolle hjemmekontor. Samtidig skjerpes forbudet mot arrangementer i Oslo.

Pressemelding / Publisert: 12.03.2020

OBS: Informasjon om spredning av koronaviruset og tiltak, endres fortløpende. Informasjonen i pressemeldingen kan derfor være utdatert. Oppdatert informasjon ligger på siden informasjon om korona og kommunens tiltak.

– Vi er i en krise med rask spredning av koronavirus. Oslo kommune er forberedt på kriser, og vi aktiverer nå våre kriseplaner. Det innebærer at vi setter inn tiltak som er svært inngrepene for byens befolkning. Målet er å hindre smitte og spredning av viruset og trygge byens befolkning. For Oslo kommune og byrådet er sikkerheten for vår befolkning nå det aller viktigste. Vi gjør, og kommer til å gjøre, alt som står i vår makt for å unngå spredning av smitte, sier byrådsleder Raymond Johansen.

Tiltakene ble presentert på en pressekonferanse i Oslo rådhus kl. 13.00 der også helsebyråd Robert Steen og oppvekst- og kunnskapsbyråd Inga Marte Thorkildsen deltok.

Dette er tiltakene som Oslo kommune iverksetter nå

• Alle Oslo kommunes bibliotek, idrettsanlegg, svømmehaller og museer, i tillegg til Oslo kulturskole, er stengt fra og med i dag.
  • Alle ansatte i Oslo kommune pålegges hjemmekontor med mindre de innehar en samfunnskritisk funksjon slik som personell innen helse, brann, vann, avløp, renovasjon og strøm, i tillegg til andre nøkkelfunksjoner sentralt i kommunen. Oslo kommune er i gang med å utvikle en barnepassordning for samfunnskritisk personale med små barn.
  • Ungdomsskoler, videregående skoler, Oslo Voksenopplæring og Fagskolen Oslo Akershus stenger fra og med fredag 13. mars. Stengingen gjelder i første omgang for 14 dager.
  • Barnehager og barneskoler stenger fra og med mandag 16. mars, men foreldre som har anledning oppfordres til å holde barna hjemme allerede fra og med fredag 13. mars. Stengingen gjelder i første omgang for 14 dager.
  • Utsetting av bysykler fremskyndes, slik at syklene vil være tilgjengelig i neste uke og dermed bidra til mindre press i kollektivtransporten. Oslo kommunes kollektivselskap Ruter har skjerpet sine reiseråd.
  • Kravet om grense for arrangementer er redusert fra maksimalt 100 til maksimalt 50 deltakere. Arrangementer med mer enn 50 deltakere blir nå forbudt i Oslo.

Oslo kommune hevet onsdag 11. mars beredskapsnivået til nivå tre. Det betyr blant annet at det har blitt opprettet en sentral kriseledelse i Oslo kommune, som ledes av byrådsleder Raymond Johansen. Kriseledelsen vil kontinuerlig vurdere nye tiltak for å hindre videre spredning av viruset og sikre at kommunen har nødvendig kapasitet i samfunnskritiske funksjoner.

Helsebyråd Robert Steen, Byrådsleder Raymond Johansen og Oppvekst- og kunnskapsbyråd Inga Marte Thorkildsen.
Oppvekst- og kunnskapsbyråd Inga Marte Thorkildsen, Byrådsleder Raymond Johansen og Helsebyråd Robert Steen på dagens pressetreff om Oslo kommunens nye tiltak.mot spredning av koronaviruset. Bilde: Ole Morten Knudsen.

Byrådslederens tale fra pressetreffet

Gå til Byrådslederens tale fra pressetreffet 12.03.20