Koronaviruset

Oslo kommune jobber intenst med å skaffe smittevernutstyr

– Vi trenger mer smittevernutstyr og jeg oppfordrer derfor alle som har slikt utstyr om å kontakte kommunen, i påvente av en nasjonal løsning, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Pressemelding / Publisert: 18.03.2020

OBS: Informasjon om spredning av koronaviruset og tiltak, endres fortløpende. Informasjonen i pressemeldingen kan derfor være utdatert. Oppdatert informasjon finnes på siden informasjon om korona og kommunens tiltak.

Oslo kommune har siden 28. februar satt kriseberedskap, og fra 11. mars på høyeste nivå. Kommunen sender ut jevnlige oppdateringer over tiltak og håndtering mot spredning av koronasmitte.

Nytt siste døgn

• Oslo kommune jobber intenst med å skaffe smittevernutstyr
  • Studenter fra OsloMet – Storbyuniversitetet går inn i koronaresponsen

Oslo kommune jobber intenst med å skaffe smittevernutstyr

Som resten av landet trenger Oslo kommune mer smittevernutstyr for å beskytte både brukere og ansatte mot smitte. Dette er et nasjonalt ansvar, men i mellomtiden ber kommunen leverandører og andre som sitter på godkjent utstyr om å ta kontakt på e-postadresse suppliercovid19@uke.oslo.kommune.no.

Kommunen ønsker å kjøpe munnbind, smittefrakker, engangshansker, beskyttelsesbriller og åndedrettsvern.

– Et koronautbrudd krever langt mer smittevernutstyr enn en normalsituasjon. Vi jobber intenst med å skaffe smittevernutstyr. Dette er en knapphetsressurs i hele landet, og situasjonen er svært krevende for kommunene. Vi gjør det vi kan, og har tett dialog med nasjonale myndigheter. Nå er det helt avgjørende at nasjonale myndigheter sikrer stabil og tilstrekkelig leveranse av smittevernutstyr. I går ettermiddag påpekte helseministeren at dette er den problemstillingen regjeringen jobber aller mest med. Jeg er glad for at regjeringen har sagt at det er ingen økonomiske begrensninger for å få tak i utstyr. Vi forventer at det kommer en løsning raskt, sier byrådsleder Raymond Johansen.

Studenter fra OsloMet – Storbyuniversitetet går inn i koronaresponsen

OsloMet – Storbyuniversitetet tilbyr Oslo kommune å bruke studentene ved Fakultetet for helsevitenskap i håndteringen av koronautbruddet. Studentene vil kunne bidra i ordinær tjeneste, og universitetet arbeider for at slik tjeneste skal kunne inngå i studentens praksis. Dette kan gjelde studenter innen sykepleie, paramedic (akuttjenester), fysioterapi, ergoterapi, farmasi, radiografi, samfunnsernæring og bioingeniører.

– Jeg er utrolig glad for at vi får tilgang på studenter i relevante fag, og samarbeidet med OsloMet er et kjærkomment tilskudd til en hardt presset tjeneste. Vi håper å få studenter ut i arbeid allerede neste uke. Studentene kan bidra mange steder i kommunen. Det kan være på koronatelefonen, legevakt, hjemmetjeneste og sykehjem, sier byrådsleder Raymond Johansen.

Nødnummer skal bare brukes ved akutt sykdom

Svært mange ringer nå legevakt og nødnummer uten at det er akutt. I verste fall kan det bety at akutt kritisk syke ikke får nødvendig helsehjelp.

– Jeg har stor forståelse for at informasjonsbehovet er stort, og at mange ønsker å snakke med helsepersonell. En viktig del av dugnaden nå er å sikre at de som trenger akutt hjelp får det tidsnok. Jeg vil derfor sterkt oppfordre til at man kun ringer legevakt ved behov for akutt helsehjelp, og lar være hvis man kun har milde symptomer på korona. De som nå finner informasjon på egen hånd bidrar til å hjelpe helsevesenet i en krevende tid, sier byrådsleder Raymond Johansen.

Pressekontakt Oslo kommune: +4799 28 90 90 (kun taleanrop, ikke SMS)