OXLO

Oslo kommune feirer det skeive Oslo

Pride-måneden er i gang. Vi deltar i Oslo Pride med stand i Pride Park og flåte i paraden.

Aktuelt / Publisert: 04.06.2024

Av Velferdsetaten

Pride-paraden 2023, et barn sitter på skuldrene til en voksen. Barnet holder et prideflagg.
Oslo kommune markerer Pride fordi Oslo skal være en by for alle. Bilde: Olav Helland / Oslo kommune.

I hele juni skal vi feire det skeive Oslo.

Det gjør vi for å anerkjenne det brede kjønns- og seksualitetsmangfoldet i byen vår. Dette er et av målene i "Stolt og fri – handlingsplan for kjønns- og seksualitetsmangfold".

Oslo kommune skal ha stand i Pride Park og flåte i paraden. I tillegg vil etater, bydeler og tjenestesteder ha sine egne arrangementer både før og under Oslo Pride.

Besøk oss gjerne på vår stand, og gå i paraden sammen med oss!

Hva skjer når?

• Oslo Pride er fra 19. juni til 29. juni 2024
  • Pride Park er i Sofienbergparken 26. til 29. juni
  • Paraden går lørdag 29. juni

Deichman

Deichman i Oslo markerer Pride med flere arrangementer for både voksne og barn i hele juni.

Munch

På Munchmuseet kan du bli med på en sanselig midtsommerkveld fylt med brasiliansk musikk, dans og fabelaktige kostymer i Kiyoshi Yamamotos nye performance lørdag 22. juni.

Tirsdag 25. juni inviterer Oslo Pride og Munch til Pride-vorspiel på taket av Munch med konsert av Marie Davidson og DJ Tod Louie fra Det Gode Selskab.

Kart

Det er lansert et digitalt kart der innbyggere inviteres til å dele sine skeive opplevelser fra steder i Oslo – det kan være frihetskamp eller kjærlighet. Bidragene er anonyme.

En by for alle

Byrådet vil at Oslo skal være Norges regnbuehovedstad og verdens beste by for skeive.

Alle Oslos innbyggere skal føle seg trygge i møte med Oslo kommune. Ingen skal bli diskriminert.

Vi markerer Pride fordi Oslo skal være en by for alle!

#oxlo #enbyforalle

Kommunens kriseteam

Noen kan oppleve å få sterke reaksjoner under Pride, og i forbindelse med rettssaken etter 25. juni-skytingen.

Oslo kommunes kriseteam er tilgjengelig døgnet rundt, og kan nås på telefon: 23040500.