OXLO

Oslo kommune feirer det skeive Oslo

Pride-måneden er i gang, og 23. juni – 1. juli feirer vi Oslo Pride 2023.

Aktuelt / Publisert: 19.06.2023

Av Byrådslederens kontor — Velferdsetaten

Prideflagg.
Prideflagg. Bilde: Liz Palm / Oslo kommune.

Oslo kommune skal synliggjøre og feire det skeive Oslo for å øke anerkjennelsen av kjønns- og seksualitetsmangfold i Oslos befolkning.

Dette er et av målene i «Stolt og fri - handlingsplan for kjønn-, kjønnsuttrykk- og seksualitetsmangfold» (2020–2023), som videreføres i 2024-2028 med nye tiltak.

Åpen og inkluderende by

Oslo skal være en åpen, inkluderende by med likeverd, likestilling og feminisme som viktige verdier. Dette skal ligge til grunn for alle tjenester og all kommunikasjon. Ny handlingsplan bygger på disse verdiene.

Alle Oslos innbyggere skal føle seg trygge i møte med Oslo kommune. Ingen skal bli diskriminert.

Fra sorg til glede

I fjor ble gleden under Oslo Pride brått til sorg etter terrorhandlingen utenfor London Pub. I år skal vi forsøke å ta gleden tilbake!

Oslo kommune skal være synlig, både i paraden og med stand i Pride Park og flåte i paraden. Besøk oss gjerne på vår stand, og gå i paraden sammen med oss.

I tillegg vil kommunen stå for små og store markeringer. Etater, bydeler og tjenestesteder vil ha sine egne arrangementer både før og under Oslo Pride.

Vi gleder oss til å møte dere og feire Pride.

#oxlo #osloenbyforalle

Se mer informasjon om Oslo Pride