Koronaviruset

Oslo kommune åpner koronatelefon – 21 80 21 82

Mandag 9.3. kl. 12.00 åpner Oslo kommune en telefonlinje for de som mistenker å være smittet med korona.

Pressemelding / Publisert: 09.03.2020

OBS: Informasjon om spredning av koronaviruset og tiltak, endres fortløpende. Informasjonen i pressemeldingen kan derfor være utdatert. Oppdatert informasjon ligger på siden informasjon om korona og kommunens tiltak.

Telefonen bemannes med helsepersonell. De vil sørge for nødvendig oppfølging hvis det er aktuelt.

- Dette er et tilbud til dem som mistenker å være smittet med korona. Koronatelefon øker tilgjengeligheten til helsetjenestene i Oslo, og vil avlaste legevakten som opplever stor pågang, sier Johan L. Torper, medisinsk fagsjef i Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid.

Avlaster legevakten

Telefonen vil være med på å avlaste legevakten, som den siste tiden har hatt veldig stor pågang. For å sikre at alvorlig syke kommer igjennom på legevaktens telefon ber vi befolkningen ikke ringe legevakten hvis de ikke er alvorlig syk.

Dersom du ikke er syk, ber vi om at du sjekker Folkehelseinstituttets hjemmesider eller kontakter nasjonal informasjonstelefon på 815 55 015 før du ringer koronatelefonen. Se også oppdatert informasjon på kommunens hjemmeside, oslo.kommune.no.

Koronatelefonen i Oslo svarer på spørsmål som:

• Trenger jeg å være i karantene/isolasjon?
  • Hvordan skal jeg forholde meg i karantene/isolasjon?
  • Trenger jeg å ta koronaprøve?
  • Trenger jeg å kontakte lege?

Dersom du er alvorlig syk og trenger øyeblikkelig helsehjelp, kontakt 116117. Dersom liv og helse er i fare, ring 113.

Pressekontakt

Kommunikasjonsrådgiver Cecilie Dahl, 996 40 225. Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid