Koronaviruset

Oslo kommune åpner for mer besøk på sykehjemmene

Fra tirsdag 2. juni åpner sykehjemmene i Oslo for mer besøk. Det blir anledning for beboere å få besøk ute og inne, på dag, kveld og i helg.

Pressemelding / Publisert: 29.05.2020

Vi publiserer jevnlig oppdateringer over tiltak mot og håndtering av koronasmitte. Innholdet i denne pressemeldingen kan derfor være utdatert.

Smittetrykket er nå annerledes i Oslo og vi kan endelig åpne for mer besøk mellom pårørende og beboere på sykehjem. Dette tiltaket har vært nødvendig for å hindre dødsfall, men er samtidig et av de vanskeligste valgene vi måtte gjøre. Er det noe vi vil, så er det å tilrettelegge best mulig for at beboere kan ha besøk, sier eldrebyråd Robert Steen.

Når nasjonal veileder nå er på plass har vi derfor utarbeidet nye prosedyrer for besøk ved Oslos sykehjem som følger opp disse. Besøkene må skje med de generelle smittevernrådene.

Vi må rigge oss for en trygg gjenåpning og vil åpne for besøk tirsdag 2.juni. Vi trenger pinsen på å gjøre sykehjemmene klare til å ta i mot besøk. Vi har allerede tilrettelagt for besøk utendørs, og nå åpner vi for besøk i tråd med ny nasjonal veileder. Oslo kommune har utarbeidet nye prosedyrer for besøk ved Oslos sykehjem. Fra tirsdag skal beboere på sykehjem igjen kunne motta besøk, både ute og inne, sier eldrebyråd Robert Steen.

For å minimere risiko for smitte har vi laget prosedyrer for besøk.

• Besøkstid bestemmes av den enkelte institusjon. Det er anledning til besøk på dag, kveld og i helg.
  • De besøkende må avtale tidspunkt og besøkslengde med kontaktperson på institusjonen på forhånd.

Det er mange pårørende som vil møte sine kjære. Det er viktig at pårørende har forståelse for at det vil ta noe tid før vi klarer å få tilrettelagt når alle ønsker å besøke sin nærmeste med en gang.

Cecilie.dahl@byr.oslo.kommune.no / +47 996 40 225