Oslo kan ta imot flyktninger fra Moria

Oslo kommune er klar til å ta imot flyktninger fra Moria-leiren dersom regjeringen ber om det. Oslos ordfører og byrådsleder oppfordrer regjeringen til å handle, og sier at Oslo er klar for å ta sin del av ansvaret.

Pressemelding / Publisert: 09.09.2020

Det har i natt vært store branner i og rundt flyktningleiren Moria på den greske øya Lesvos, og store deler av flyktningleiren skal være ødelagt.

– Oslo og Norge har kapasitet til å ta imot flere flyktninger. Nå må vi vise hva slags land vi ønsker å være, og hvordan vi som nasjon stiller opp for våre medmennesker. Regjeringen må nå handle, i den prekære situasjonen som har oppstått, sier ordfører Marianne Borgen (SV).

Oslo bystyre støttet tidligere i år et opprop om å evakuere barn fra Moria-leiren.

– Vi er vitne til en stor humanitær katastrofe. FNs høykommissær for flyktninger har bedt om hjelp, og den norske regjeringen må bidra til å finne løsninger. Oslo kommune har lange tradisjoner for å ta imot flyktninger etter anmodning fra staten. Dersom vi får en anmodning om å ta imot flere flyktninger enn hva vi har gjort så langt i år, vil vi være positive til det, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Johansen understreker at Oslo kommune har kapasitet til å ta imot flere flyktninger enn de 137 flyktningene IMDi har anmodet kommunen om å ta imot i 2020.