Koronaviruset

Oslo har nådd det nasjonale målet for testkapasitet

Tirsdag nådde Oslo kommune målet om testkapasitet på 1,5 prosent av befolkningen. Ventetiden for å få test er redusert og ligger nå på mellom 1 og 4 dager. Helsebyråd Robert Steen (Ap) forventer at ventetiden vil gå ytterligere ned de neste dagene.

Pressemelding / Publisert: 19.08.2020

Vi publiserer jevnlig oppdateringer over tiltak mot og håndtering av koronasmitte. Innholdet i denne pressemeldingen kan derfor være utdatert.

– Oslo har ikke hatt god nok testkapasitet, og byrådet har den siste tiden satt inn en rekke tiltak for å komme opp på et høyere nivå. Det har gitt resultater. Tirsdag nådde vi det nasjonale målet om en testkapasitet tilsvarende 1,5 prosent av befolkningen, og denne dagen testet vi over 1500 personer, sier helsebyråd Robert Steen.

For å øke kapasiteten utvidet Oslo kommune åpningstidene på teststasjonene og åpnet flere nye teststasjoner, blant annet på Hjortneskaia og Blindern (i samarbeid med SiO). Nå varsler byrådet at testkapasiteten utvides med en ny teststasjon på Aker, som vil gi ytterligere 400–500 tester daglig.

Overbelastning på en av teststasjonene er en del av forklaringen på at mange har opplevd lang ventetid.

– På grunn av en teknisk feil ble for mange satt opp på time på én av våre teststasjoner. Nå jobber vi med å utnytte den samlede testkapasiteten bedre, og ventetiden er nå redusert til mellom 1 og 4 dager. Så jobber vi med å få dette tallet ytterligere ned, sier direktør Hilde Terese Hamre i Helseetaten.

Ved symptomer skal man i karantene – selv med negativ test

Flere som har symptomer på Covid-19 ønsker å teste seg slik at de kan gå tilbake på jobb eller skole.

– Her er det mange som misforstår reglene. Personer med symptomer på korona må være i karantene til de er symptomfrie. En negativ test fører ikke til at man kan gå på jobb eller skole. Det er viktig at dette ikke misforstås. Har du symptomer må du være i karantene til du er symptomfri, sier Steen.

Pressekontakt for helsebyråd Robert Steen

Byrådssekretær Per Anders Torvik Langerød