Koronaviruset

Omikron-smitte i Oslo kommune

Slik jobber Oslo kommune med omikron nå.

Pressemelding / Publisert: 01.12.2021

Alle smittede og nærkontakter knyttet til smittetilfeller med mistenkt omikronvariant av koronavirus behandles nå som omikron i testing, isolasjon, smittesporing og karantenesetting.

– Laboratoriene screener alle prøver som de får inn for den nye varianten. Ved mistanke blir de sendt videre til sekvensering av laboratoriet. Vi angir på rekvisisjonene om de har reist til utlandet, forteller smittevernoverlege Frode Hagen.

Det jobbes med smittesporing, men det kan ta noe tid grunnet større utbrudd og mange som skal følges opp. Det har vært et større utbrudd i en bydel i Oslo med sterk mistanke om omikron. Der er det jevnlig dialog med Folkehelseinstituttet og bydelen om oppfølging. Det er forventet at det vil komme flere tilfeller i Oslo fremover.

– De med mistanke om smitte med omikron er fulgt opp av smitteteam etter gjeldende regler. Det er viktig å holde seg hjemme om man er syk, ta en koronatest om man har symptomer eller blir bedt om å ta en test av kommunen, og bruke munnbind på kollektivtrafikken, i taxi, på kjøpesentre og i køer til teststasjonen, forteller Hagen.

Det viktigste er å ta koronavaksine, og 3. vaksinedose for de som skal ta den nå.

– Vi er godt i gang i Oslo, og blir ferdige med de over 65 før jul, forteller han.

E-post: kommunikasjon@hel.oslo.kommune

Kontakt kommunen

Ta kontakt om du har spørsmål om testing eller vaksinering