Skole og utdanning

Nytt samtaleverktøy gir bedre skolestartundersøkelser

Helsesykepleierne i Bydel St. Hanshaugen ønsket å ramme inn skolestartsamtalene bedre. Derfor utviklet de et nytt samtaleverktøy. Nå har over en tredjedel av landets kommuner skaffet seg nyvinningen.

Aktuelt / Publisert: 23.09.2024

Av Bydel St. Hanshaugen

Helsesykepleierne Marianne Pettersen og Stine Rudiløkken viser frem det nye samtaleverktøyet de har laget. En flipover med hjelpetekster for helsesykepleier og med flotte, fargerike illustrasjoner for barna og de foresatte.
Helsesykepleierne Marianne Pettersen og Stine Rudiløkken viser fra verktøyet, flip-overen, som de har laget til skolestartsamtalen. Bilde: Christine Thune.
"- For å redusere ulikhetene og sikre kravet om å gi et likeverdig og helhetlig tilbud, startet vi høsten 2021 med å lage et strukturert samtaleverktøy."
Marianne Pettersen og Stine Rudiløkken, helsesykepleiere i Bydel St. Hanshugen

Alle elever med foresatte får tilbud om en skolestartundersøkelse med helsesykepleier og lege i løpet av 1. trinn. Undersøkelsen omfatter helsesamtale hos sykepleier og en somatisk undersøkelse hos legen.

Samtalen inneholder mange ulike temaer, som kosthold, søvn, fysisk aktivitet, vold og overgrep, i tillegg til det barna eller foresatte ønsker å snakke om. De nasjonalfaglige retningslinjene sier mye om hva undersøkelsen skal inneholde, men lite om selve utførelsen.

Skolehelsetjenesten i bydelen erfarte at de gjorde samtalene ulikt, og at det særlig var usikkerhet knyttet til praten om vold og overgrep.

- For å redusere ulikhetene og sikre kravet om å gi et likeverdig og helhetlig tilbud, startet vi derfor høsten 2021 med å lage et strukturert samtaleverktøy, forteller Marianne Pettersen og Stine Rudiløkken, helsesykepleiere i bydelen.

Pettersen og Rudiløkken har også vært prosjektledere for dette.

Bilde av flip-overen til skolesamtalen.
Bilde av startsiden på den nye fargerike flip-overen fra Bydel St. Hanshaugen. Bilde: Christine Thune.

Flipoverperm faller i smak og gjør stor forskjell

Resultatet av prosjektarbeidet ble en stor, flott flippover-perm med fine fargerike illustrasjoner til barn og foresatte på en side og en hjelpetekst for helsesykepleieren på motsatt side. Fra skoleåret 2023-2024 tok bydelen i bruk samtaleverktøyet.

- Ønsket vårt er at alle skal få et mest mulig likeverdig tilbud, uavhengig av hvilken skole de går på eller hvilken helsesykepleier de møter, sier Stine Rudiløkken.

Skolestartundersøkelsen er viktig for å opprette kontakt med barna og deres foresatte, og for videre samarbeid mellom skolehelsetjenesten og skolen om barnets behov.

"- Det kan være avgjørende for barnets trivsel og utvikling at vi fanger opp helse- og sosiale utfordringer tidlig, slik at vi kan følge dem opp."
Helsesykepleier Stine Rudiløkken i Bydel St. Hanshaugen

Hun forteller at illustrasjonene som barnet og foresatte ser på engasjerer, slik at barna i større grad blir en del av samtalen. Illustrasjonene bygger også bro ved språklige utfordringer hos barn eller voksne. Samtidig har helsesykepleier tryggheten i god struktur og faglige hjelpetekster å bygge samtalen på.

- Ikke minst sikrer samtaleverktøyet at alle temaene som skal tas oppi samtalen blir med, også de utfordrende temaene omsorgssvikt, vold eller overgrep, sier Pettersen.

Hvordan har det vært å jobbe med utviklingen av verktøyet?

- Det er veldig inspirerende og lærerikt å få jobbe med dette og bidra til kvalitetsutvikling som kommer barna og de foresatte til gode – og som også styrker kollegaene våre landet rundt i dette viktige arbeidet, samstemmer de to.

Helsesykepleierne viser frem forsiden av flip-overen til bruk i skolestartsamtalene.
Helsesykepleier Marianne Pettersen og Stine Rudiløkken viser frem den nye flipoveren som bidrar til å forbedre skolestartsamtalene. Bilde: Christine Thune.
"- Det er veldig inspirerende og lærerikt å lage dette og bidra til kvalitetsutvikling som kommer barna og de foresatte til gode – og som styrker kollegaene våre landet rundt i dette viktige arbeidet."
Helsesykepleier Marianne Pettersen og Stine Rudiløkken