Ny plan for økt verdiskaping på høring
Oslo og Akershus skjerper konkurransen om kapital, kompetanse, og flere vekstselskaper i Oslo-området. Planen er på høring frem til 23. oktober i år.
Aktuelt / Publisert: 24.06.2026
Av Byrådsavdeling for kultur og næring
Oslo og Akershus er den hovedstadsregionen i Norden som har størst potensiale for å økt kommersialisering og vekstbedrifter. Gründerveksten er allerede sterkt, men vi har et stykke igjen for å nå igjen de andre byer som Stockholm og København.
"– Vi må ikke glemme at selv om mye av den norske verdiskapingen skjer i Oslo og Akershus, så er Oslo en liten by i global sammenheng. Vi trenger sterkere samarbeid med våre nordiske naboer."
Oslo og Akershus vil bli bedre på å skape og skalere selskaper. I et nytt planforslag legges det opp til mer samarbeid mellom næringsliv, investorer, offentlig sektor og kompetansemiljøer – med mål om høyere produktivitet og flere vekstbedrifter. Nå ønsker kommunen og fylkeskommunen innspill på forslaget til som skal vare frem til 2040.
"– Oslo-regionen kan ikke satse på alt. Vi har valgt tre områder der vi virkelig kan vinne: helse og livsvitenskap, maritim sektor og forsvar og sikkerhet for å bygge videre på det vi er best på."
Planen trekker også frem offentlige innkjøp som en viktig døråpner for startups og små og mellomstore bedrifter – særlig innen grønn omstilling. Samtidig skal nye næringer ta større plass i økonomien etter olje og gass.
350 representanter fra næringsliv, kommuner, kompetansemiljøer og organisasjoner har bidratt til å forme denne regionale planen. Den brede forankringen er ikke tilfeldig. Nå står kommune, fylkeskommune og næringsliv samlet bak felles mål, strategier og virkemidler. De neste 15 årene skal planen være fundamentet for næringsutvikling i Oslo-regionen.