Miljø og klima

Ny handlingsplan for bærekraftig, sunn og mer plantebasert mat

Kommunen skal styrke innsatsen for å redusere kommunes kjøttforbruk, øke kompetansen på bærekraftig mat basert på sunne og gode råvarer med mer fisk og planter, redusere matsvinn og utvikle leverandørmarkedet.

Pressemelding / Publisert: 20.10.2023

Av Byrådsavdeling for finans

Flere barn samlet rundt et bord. På bordet ligger det flere typer grønnsaker.
Barn på besøk hos Løkkabonden. Bilde: Nikolai Kobets Freund / Oslo kommune.

Sunn, bærekraftig og god mat

Byrådet har vedtatt en handlingsplan for bærekraftig, sunn og mer plantebasert mat i Oslo kommune.

Det som har fått mest omtale er at det skal serveres fisk og platebasert mat av sunne råvarer i Oslo barnehager, fritidsklubber og aktivitetsskoler (AKS) fremover, men dette er bare et av 46 tiltak i planen som er basert på miljø- og helsefaglige kostholdsråd.

Handlingsplanen skal bidra til at Oslos kommune bruker sin store innkjøpsmakt til å fremme sunn, bærekraftig og god mat for mennesker, dyr og miljø. Dette skal Oslo kommune gjøre ved å servere sunn mat med mer fisk og sjømat, frukt og grønt til barn og unge i tråd med kostholdsrådene, kaste mindre mat og kjøpe mat som sikrer dyr og menneskers rettigheter.

Kun en av fem personer i Norge i seg den anbefalte mengden frukt og grønt. Befolkningen i Oslo er mangfoldig, og det er viktig at de som får servert mat i Oslo kommune får mat som de kan spise. Derfor skal maten som serveres av Oslo kommune ta hensyn til allergier og livssyn, samtidig som den er sunn og bærekraftig, i tråd med anbefalingene til Helsedirektoratet.

Byrådet har allerede innført gratis skolemat med fisk, sjømat og grønnsaker. Dette bidrar til å utjevne forskjeller, ettersom mange ikke har råd til å kjøpe sunn mat hjemme, særlig nå i en tid hvor matprisene er høye. Det bidrar også til at gode, sunne matvaner for barn og unge etableres tidlig.

Ifølge Cicero (Center for International Climate Research) står matsystemet for 21–37 prosent av de globale klimagassutslippene, og er den tredje største utslippskilden globalt. For å nå målene innen 2030 må vi gjøre endringer i kostholdet og hvordan vi produserer og kaster mat.

Oslo kommunes matforbruk bidrar til god folkehelse og dyrevelferd, samtidig som indirekte klimagassutslipp og negative konsekvenser for miljø og samfunn er betydelig redusert.

Handlingsplanen har fire delmål som støtter opp under hovedmålet:

• Delmål 1: Oslo kommune har halvert sitt kjøttforbruk og økt andelen plantebasert mat innen år 2025 med år 2019 som utgangspunkt
  • Delmål 2: Oslo kommune har økt kompetansen på bærekraftig, sunn og god plantebasert mat
  • Delmål 3: Oslo kommune har halvert sitt matsvinn innen 2030 med år 2019 som utgangspunkt
  • Delmål 4: Oslo kommune har bidratt til å utvikle leverandørmarkedet for bærekraftig mat og vektlegger dyrevelferd og arbeidsforhold gjennom anskaffelser og forbruk av mat og drikke

Pågående prosjekter og tiltak

Byrådet har de siste årene økt fokuset på bærekraftig mat og det er mange pågående prosjekter og tiltak i Oslo kommune.

Et av prosjektene er Løkkabonden som foregår i Bydel Grünerløkka, hvor god plantebasert mat produseres på et sentralkjøkken i bydelen og leveres ut til bydelens barnehager, fritidsklubber og politiske møter.

Et annet eksempel er at Oslo kommunes barnehager har fått tilgang til et menyplanleggingsverktøy som skal hjelpe dem med å lage sunne og bærekraftige måltider innenfor budsjett. Verktøyet er integrert i nettbutikken der barnehagene handler matvarer, og viser forslag til sunne, bærekraftige og plantebaserte uke- og sesongmenyer.

Oslo kommune er også en Fairtrade-hovedstad som skal bruke sin innkjøpsmakt til å forbedre livsvilkårene for bønder og arbeidere i fattige land.

Spørsmål og svar om bærekraftig, sunn og mer plantebasert mat

Kan jeg ha med kjøttpålegg i matpakken?

Ja, handlingsplanen gjelder kun måltider som barn og unge får servert i fritidsklubber, AKS og barnehager. Det er de foresatte som bestemmer hva som skal med i matpakken.

Er det mening at vi kun skal servere vegetarpølser fremover?

Nei, det er ikke meningen å erstatte kjøtt med ultraprossesert vegetarisk mat. Vi skal servere fisk og plantebasert mat i hovedsak på sunne råvarer. Det kan serveres pølser og andre kjøttprodukter ved spesielle anledninger, som 17. Mai, samenes nasjonaldag eller andre høytider eller anledninger.

Kan vi servere fisk og sjømat?

Ja, forbruket av fisk og sjømat i Oslo kommune skal være i tråd med Helsedirektoratets kostråd og benyttes som en naturlig del av et sunt kosthold.

Hvis vi ikke kan servere kjøttpålegg, hva kan vi ha på brødskiven?

Makrell i tomat, fiskepudding, kaviar, røkelaks, egg, ost, bananer, tomat, agurk, salater, pesto, linsepostei og nøttesmør er ting som er sunne og gode alternativer å ha på brødskiven.

Hva betyr det at vegetarmat er standardvalg?

Dette betyr at det skal serveres vegetarmat på møter og arrangementer hvor kommunen er bestiller av mat. Med vegetarmat menes mat som hovedsakelig er plantebasert, men som kan inkludere melk og meieriprodukter og i noen tilfeller egg. Maten skal tilpasses eventuelle matallergier. Ved middagsservering skal vegetar være standardvalg, men det kan ved noen anledninger være mulig å be om kjøtt eller fisk.