Politikk

Ny etat skal kutte mengden avfall og øke gjenbruk

Når Oslos Renovasjonsetat og Energigjenvinningsetat slås sammen fra nyttår, får den nye etaten navnet «Renovasjons- og gjenvinningsetaten». Den nye etaten vil ha rundt 720 ansatte og hovedkontor på Haraldrud.

Pressemelding / Publisert: 17.12.2019

– Den nye Renovasjons- og gjenvinningsetaten skal utvikle framtidens avfallssystem i Oslo. Osloborgernes avfall skal i større grad bli til nye ressurser, som fjernvarme, biogass og resirkulerte materialer, i tråd med byrådets ambisjon om å skape grønne arbeidsplasser og sirkulær økonomi i hovedstaden, sier Hanna E. Marcussen, byråd med midlertidig ansvar for miljø- og samferdsel.

Byrådet vil ansette Hans Petter Karlsen som direktør i etaten. Karlsen er i dag direktør for Renovasjonsetaten og har siden 1. februar vært konstituert direktør for Energigjenvinningsetaten.

– Hans Petter Karlsen har på rask tid bygget opp en velfungerende innsamling av husholdningsavfall i kommunens regi, etter at Oslo kommune overtok dette arbeidet etter Veireno-konkursen. Han har også fått til en kraftig reduksjon i antallet brudd på arbeidstidsbestemmelse i Energigjenvinningsetaten. Jeg er svært fornøyd med at Karlsen nå vil lede vår nye etat, sier byråd Marcussen.

Pressekontakt i Byrådsavdeling for miljø og samferdsel

Tuva Otterlei Blikom og Tor Audun Gram
Pressetelefon: 904 71 999