Byutvikling

Ny avtale skal bidra til helhetlig utvikling av kollektivknutepunktet Oslo S

Avtalen markerer et viktig skritt mot en mer samordnet og helhetlig utvikling av Norges største kollektivknutepunkt.

Pressemelding / Publisert: 20.06.2025

Av Vann- og avløpsetaten — Plan- og bygningsetaten — Bymiljøetaten — Eiendoms- og byfornyelsesetaten

En rekke mennesker samlet til foto utendørs i Oslo.
Partene i plansamarbeidet for Oslo S. Bilde: Ida Rydeng.

Avtalen omfatter hele Oslo-S-området, inkludert Vaterland og deler av Grønland. Avtalen mellom partene i plansamarbeidet forplikter de statlige, fylkeskommunale og kommunale aktørene til å samarbeide om utviklingen av kollektivknutepunktet Oslo S med tilstøtende veinett og offentlige rom, koordinere prosjekter og drøfte felles løsninger. Formålet er å legge til rette for et effektivt og miljøvennlig transportsystem, god stedsutvikling og en effektiv arealbruk.

Samarbeidspartene er:

  • Statens vegvesen
  • Jernbanedirektoratet
  • Bane NOR SF og Bane NOR Eiendom
  • Akershus fylkeskommune
  • Akershus kollektivterminaler FKF
  • Ruter AS
  • Oslo kommune v/Plan- og bygningsetaten, Bymiljøetaten, Eiendoms- og byfornyelsesetaten og Vann- og avløpsetaten

Plan- og bygningsetaten leder sekretariatet for samarbeidet:

– Dette samarbeidet er avgjørende for å sikre fremdrift og en koordinert utvikling av Norges største kollektivknutepunkt. Vi står overfor store og komplekse oppgaver, og det er kun gjennom tett samarbeid mellom stat og kommune at vi kan lykkes, sier Siri Gauthun Kielland, etatsdirektør i Plan- og bygningsetaten.

Et område i hjertet av byen – med store ambisjoner

Oslo S er langt mer enn en jernbanestasjon. Med over 200 000 reisende hver dag og et bredt tilbud av buss, trikk, T-bane, hotell, handel og servering, er det Norges største og viktigste kollektivknutepunkt. Området har også stor betydning som arbeidsplass, kulturarena og bindeledd mellom sentrum, Bjørvika, Grønland og Gamlebyen.

Til tross for dette, preges området i dag av et slitt og lite innbydende bymiljø, mye biltrafikk og kriminalitet. Det er stort behov for modernisering av både byrom og infrastruktur. Samtidig er det mange utviklingsprosjekter på gang i området – blant annet planer om nye høyhus.

Med forventet befolkningsvekst og økende mobilitetsbehov, er det avgjørende å heve standarden i området til en standard som møter fremtidens krav. Og på grunn av den rollen Oslo S spiller i byveven, dreier dette seg like mye om god byutvikling som god kollektivlogistikk.

– Målet er å utvikle et tryggere, mer attraktivt og levende byområde. Det er et ansvar som hviler både på offentlige og private aktører, sier Kielland.

Statens vegvesen og Oslo kommune ved Bymiljøetaten er allerede i gang med å etablere et kunnskapsgrunnlag for å utforske muligheter for å utvikle byrommene, samt statlige og kommunalt veinett på østsiden av Oslo S.

Felles mål og visjon for Oslo S

Plansamarbeidet skal nå utvikle en felles visjon og konkrete mål for Oslo S-området. I tillegg skal det utarbeides en samlet oversikt over både kortsiktige og langsiktige tiltak, for å bidra til en trinnvis og koordinert utvikling. I tråd med byvekstavtalens mål skal partene samarbeide for å bidra til at nullvekstmålet nås og at klima og miljøhensyn ivaretas.

Dette arbeidet vil danne et felles grunnlag for veien videre, og bidra til at tidligere uenigheter kan erstattes med en samlet innsats for en helhetlig løsning som alle parter kan støtte.

Kontaktperson for etatsdirektør Siri Gauthun Kielland i Plan- og bygningsetaten:

Atle Jan Larsen

Pressekontakt
Telefon