Politikk

Ny alkoholpolitisk handlingsplan på høring nå

Pressemelding / Publisert: 18.12.2019

- Utelivsnæringen er viktig for Oslo. Bransjen bidrar til stor verdiskaping og ikke minst et fantastisk tilbud til innbyggerne og alle som besøker byen vår. Målet med alkoholpolitisk handlingsplan er blant annet å gjøre det bedre for alle som jobber i bransjen og sørge for et trygt uteliv, sier Vegar Andersen (A), konstituert byråd for næring og eierskap.

I 2020 skal det vedtas en ny alkoholpolitisk handlingsplan som skal gi føringer for bransjen de neste fire årene. Målet om et trygt uteliv innebærer at det skal være trygt å oppholde seg i byen, både for de som kjøper og skjenkes alkoholen, og for de som jobber i bransjen. I trygt ligger det også å redusere skadelig alkoholforbruk.

Handlingsplanen har også en rekke satsningsområder for neste bevillingsperiode som skal sikre en god arbeidshverdag for 17000 ansatte.

- Jeg oppfordrer bransjen, organisasjonene og alle offentlige instanser til å gi sine innspill nå, sier Vegar Andersen.

Automatisk ny bevilling

Byrådet ønsker å gi alle byens salgs- og skjenkebevillinger automatisk ny bevilling for fire nye år. Det betyr at alle butikker som selger øl og restaurant og utelivssteder slipper å søke om ny bevilling.

- Dette er et signal om at jeg har tillit til en bransje som blir stadig mer seriøs. Vi vil til livs de aktørene som bedriver økonomisk- og arbeidslivskriminalitet og bruke ressursene på de få som ødelegger for mange, sier Andersen.

Trakassering

Alt for mange opplever utrygghet på jobb og undersøkelser som er gjort av Korus Oslo viser at over halvparten av kvinnelige arbeidstakere har blitt fysisk seksuelt trakassert de siste 12 månedene.

- Tallene er alvorlige og derfor gir vi arbeidet mot trakassering mer oppmerksomhet i planen. Vi støtter bransjens egne initiativer for å motarbeide utrygghet og trakassering og det skal vi fortsette med, sier Andersen.

Diskriminering

Oslo er eneste kommune i landet som har egne diskrimineringskontroller og som har inndratt bevillinger som følge av diskriminering, men etter at prikktildelingssystemet ble innført i hele landet, er nulltoleranse for diskriminering blitt vanskeligere.

- Oslo har utfordringer som storby og hovedstad og diskriminering i en mangfoldig befolkning er en av dem. Erfaringer viser at dialog og veiledning med utesteder, i tillegg til diskrimineringskontrollene, er virkningsfullt i arbeidet mot diskriminering, sier Andersen.

Høring

Alle som ønsker det, kan gi innspill innen høringsfristen 10. februar 2020.

Si din mening om ny alkoholpolitisk handlingsplan.

Kontakt

Pressekontakt for konstituert byråd Vegar Andersen Byrådsavdeling for næring og eierskap:
Ninja Sandemose, ninja.sandemose@byr.oslo.kommune.no Mobil: 907 957 60.