Koronaviruset

Nedjustert TISK (testing, isolering, smittesporing og karantene). Betydning for innbyggere i Oslo kommune.

Fra mandag 27. september innføres nedjustert TISK-strategi i Norge. Dette betyr flere endringer for hvordan innbyggere i Oslo skal forholde seg til koronatesting og smittesporing.

Pressemelding / Publisert: 23.09.2021

– Den nye strategien innebærer mindre karantene og en veldig begrenset gruppe vil oppleve oftere testing. Enkeltpersoner får samtidig mer ansvar for å varsle sine nærkontakter og oppfordre dem til å teste seg. Situasjonen kan endre seg fortløpende. Derfor håper vi at flest mulig fortsetter å takke ja til å ta koronavaksinen, og følger de smittevernrådene som gjelder, sier leder for TISK-strategien i Oslo, Elisabeth Vennevold.

Kort fortalt betyr nedjustert TISK at det blir ytterligere lettelser i karantene, testing og smittesporing. Det er fortsatt krav til at personer med påvist koronasmitte går i isolasjon.

Alle som får symptomer på luftveisinfeksjon må fremdeles teste seg og holde seg hjemme til man får negativ test og føler seg frisk. Dette gjelder både uvaksinerte, ikke-fullvaksinerte og fullvaksinerte.

Testing ut av karantene

• Er du fullvaksinert og symptomfri, må du ikke i karantene.
  • Er du ikke fullvaksinert og bor sammen med en person som er smittet med korona, eller er tilsvarende nære (f.eks. kjæreste eller bestevenn), skal du gå i karantene.

Nærkontakter som ikke er fullvaksinert kan unngå karantene ved å følge testregimet som er beskrevet under. Hvis det gjelder deg, vil du bli informert direkte om dette av smittevernsteamet i din bydel. De som bor sammen med og ikke kan holde tilstrekkelig avstand fra den syke, kan ikke gjennomføre testregimet, og må i vanlig karantene.

Testingen kan gjennomføres som daglig hurtigtest i 7 dager, eller som PCR-test hver andre dag i 7 dager.

Selvtest med hurtigtest i syv dager

• Dersom du tar en hurtigtest hver dag i 7 dager og får negativt svar, trenger du ikke lengre å teste deg og kan leve som normalt.
  • Tester du positivt på en hurtigtest må denne bekreftes med en vanlig koronatest (PCR) på en teststasjon. Fram til du får svar på PCR-testen er du i isolasjon.

PCR-test (vanlig koronatest på en teststasjon), annenhver dag i 7 dager

• Dersom du tar en PCR-test annenhver dag i 7 dager og får negativt svar, trenger du ikke lengre å teste deg og kan leve som normalt.
  • Hvis du er nærkontakt, men ikke bor med den smittede eller er tilsvarende nær, har du ikke karanteneplikt.

Du kan leve som normalt mens du venter på testsvar, men dersom du får symptomer på korona må du isolere deg hjemme til du får negativt svar. Les mer om karantene på Folkehelseinstituttets nettside.

Isolasjon

Ved positiv test skal du fremdeles isolere deg i 10 dager, eller lenger hvis du etter de 10 dagene fremdeles har symptomer. Smitteteamet i bydelen din bestemmer lengden på isolasjonstiden. Fra lørdag 25. september kl. 16:00: Ved positiv test skal du fremdeles isolere deg i 5 dager, eller lenger hvis du etter de 5 dagene fremdeles har symptomer. Smitteteamet i bydelen din bestemmer lengden på isolasjonstiden.

Innbygger får også ansvar for å varsle nærkontakter

Er du smittet av korona har du, i større grad enn før, ansvaret for å varsle nærkontaktene dine og anbefale de å ta en koronatest. Dette gjelder også fullvaksinerte nærkontakter.

Kommunen vil varsle de nærkontaktene som har plikt til å gjennomføre smittekarantene, for eksempel de du bor med og de andre nærkontaktene du oppgir som er utsatt for mest smitte.

Massetesting av barn og unge på skolen

Fra og med uke 41 vil det kun innføres jevnlig testing i skoler eller barnehager der det avdekkes smitteutbrudd. Dette kan gjelde klasser, trinn eller hele skoler avhengig av utbruddets omfang. Jevnlig testing vil være for en kort periode, og iverksettes i samråd mellom skolen og bydelens smittevernteam.

Nye endringer i retningslinjer vil komme fortløpende

Oslo kommune følger retningslinjer satt av nasjonale myndigheter. Disse kan endre seg fortløpende og komme på kort varsel. Oslo kommune er i en overgangsfase med hensyn til test og smittesporing. Denne fasen forventes å vare i om lag fire uker inntil det er aktuelt å gå over til en tilnærmet normal hverdag med økt beredskap.

Gode råd til alle innbyggere i Oslo kommune fremover

• Vaksiner deg mot korona, hvis du ennå ikke har gjort det. Husk å ta begge vaksinedosene hvis du er over 16 år.
  • Hvis du er i en risikogruppe, ta influensavaksine i år.
  • Vær hjemme når du er syk og test deg for korona ved symptomer.
  • Si fra til dine nærkontakter hvis du har korona.
  • Fortsett med god håndhygiene.
  • Hold god avstand til andre.
  • Risikogrupper - hold avstand og bruk munnbind når det ikke er mulig.

Kontakt kommunen

Ta kontakt om du har spørsmål om tiltakene