Koronaviruset

Mobile teststasjoner for korona avvikles

Oslo kommune avvikler tilbudet med mobile teststasjoner for korona fra og med 28. mars.

Pressemelding / Publisert: 28.03.2022

Oslo kommune mottok ved årsskiftet et høyt antall selvtester. Tilgjengeligheten av selvtester er nå svært høy, med utdeling av gratis selvtester i samtlige bydeler samt i regi av kommunen sentralt i Oslo sentrum. Det er ikke lenger krav om å bekrefte positiv selvtest med PCR-test dersom du har tre vaksinedoser eller to doser og gjennomgått koronasykdom. Dette har gjort at behovet for og etterspørselen etter PCR-test har hatt en vesentlig nedgang de siste ukene. Antallet personer som tester ved de mobile enhetene er også nå svært lavt.

– Dette er en naturlig utvikling av testtilbudet for korona nå. Jeg vil rose de ansatte med god jobb gjennom pandemien, og ikke minst Oslos befolkning som har benyttet seg av våre koronatjenester i en lang periode, forteller testkoordinator Silje Thorkildson.

Tilbudet om å ta PCR-test etter timebestilling opprettholdes ved teststasjonene på Rommen, Bryn Gamle Brannstasjon og Adamstuen. I tillegg vil det være mulig å teste seg uten å bestille time (drop-in) ved våre midlertidige lokasjoner på Grønland Torg, Carl Berner, Mortensrud Senter og Holmlia Senter. En tilsvarende ordning vil snart komme på plass ved Stovner senter.

Kontakt kommunen

kommunikasjon@hel.oslo.kommune.no

Ta kontakt om du har spørsmål om tiltakene