Koronaviruset

Innfører nye korona-tiltak i Oslo

På grunn av Omikron har regjeringen nå innført en rekke tiltak som også gjelder for Oslo.

Pressemelding / Publisert: 02.12.2021

– Tiltakene som regjeringen innfører i dag, har store konsekvenser for Oslo. Det er mange av de samme som har vært hardest rammet gjennom hele pandemien som nå må ta støyten. Den menneskelige, men også den økonomiske kostnaden for Oslo kommer til å blir svært høy, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Situasjonen er en helt annen i dag enn den var på nyåret da den britiske mutanten kom. 90 prosent av dem over 18 i Oslo er vaksinert. Oslo kommune har fullt fokus på vaksinasjon og testing.

– Vaksinesentre som har ledig kapasitet, starter denne uken innkalling av de mellom 18-64 år med høy risiko til tredje dose. I noen bydeler vil det kunne bli mulig å kunne starte vaksinering av de mellom 45-64 før jul. Når du får tilbud: takk ja, sier byrådsleder Raymond Johansen.

Oslo kommune har nå utvidet testkapasitet og kan teste 50.000 i uka, som er over det statlige kravet. Bestill time for test, så slipper du kø på drop in.

Følgende tiltak gjelder fra natt til fredag 3. desember 2021

• Påbud om munnbind der det ikke er mulig å holde avstand i butikker, kjøpesentre, kollektivtransport og taxi.
  • Påbud om hjemmekontor for hele eller deler av arbeidsstokken – for eksempel halvparten av uka – der det er mulig uten at det går ut over viktige og nødvendige tjenester.
  • Plikt til å registrere gjester for å varsle om mulig smitte for serveringssteder og arrangører.
  • Krav om bordservering av alkohol for serveringssteder og arrangementer med skjenkebevilling
  • Krav om sitteplasser for serveringssteder med skjenkebevilling
  • Antallsbegrensning på 600 personer i kohorter på 200 personer for innendørs arrangementer uten faste tilviste plasser.
  • Antallsbegrensning på 100 personer på private innendørs arrangementer på offentlig steder eller i leide og lånte lokaler.

Mer informasjon om de enkelte tiltakene kan du lese på regjeringen.no

Opptak fra pressekonferansen 02.12.21

E-post: media@byr.oslo.kommune.no

Kontakt kommunen