Koronaviruset

Heldigital skole frem til juleferien

Det innføres heldigital undervisning fra og med fredag 17.desember i grunnskole, videregående og voksenopplæringen. Barn med foresatte i samfunnskritiske funksjoner og sårbare barn skal fortsatt få et tilbud på skolen.

Pressemelding / Publisert: 15.12.2021

– Det er nødvendig å innføre heldigital undervisning for alle skoler frem til juleferien for å sikre et forsvarlig tilbud til alle elevene i Oslo. AKS og barnehagene vil være åpent, men med mulighet for reduserte åpningstider der det er behov for det, sier Sunniva Holmås Eidsvoll (SV), byråd for oppvekst og kunnskap.

Denne beslutningen baserer seg særlig på at det ikke er mulig å drifte smittevernmessig forsvarlig på gult og rødt nivå med bemanningssituasjonen ute i skolene og mange ansatte i karantene som følge av nye nasjonale karanteneregler. Byrådet har derfor i dag besluttet at det fra og med fredag ikke skal være fysisk skole, men at elevene får et tilbud om hjemmeskole.

– Vi sikrer et tilbud for de minste barna ved at barnehagene og AKS er åpent. Foreldre til barn med kritiske samfunnsfunksjoner og barn i sårbare livssituasjoner vil også få et fysisk tilbud dagene inn mot jul. Vårt mål er hele veien å sikre mest mulig fysisk tilstedeværelse innenfor den bemanningssituasjonen og smittesituasjonen som er. De siste dagene inn mot jul betyr det et fysisk tilbud for de aller minste og de med størst behov. Det er jeg glad for at vi sikrer, sier Holmås Eidsvoll.

Barnehager og aktivitetsskole er derfor åpne, men karanteneregler og bemanningsutfordringer kan gjøre det nødvendig å redusere åpningstid lokalt for å sikre smittevernforsvarlig drift.

E-post: media@byr.oslo.kommune.no
Telefon: 99 28 90 90 (kun taleanrop, ikke SMS)

Kontakt kommunen

Ta kontakt om du har spørsmål om tiltakene