Bolig og sosiale tjenester

Har ditt borettslag utfordringer når det gjelder bomiljø?

Dersom du vil melde inn en sak relatert til bomiljø eller ønsker å vite mer om tidligere og fremtidig bomiljøsamlinger. Informasjon og referat finner du her!

Aktuelt / Publisert: 29.05.2024

Av Bydel Grorud

Illustrasjon av innbyggere i et borettslag.
Illustrasjon av innbyggere i et borettslag. Bilde: Tonje Brustuen.

Bydelen ønsker å få til et godt samarbeid med lokale borettslag. Målet er å kunne ta tidlig tak i situasjoner som skaper utfordringer i bomiljøet. Sammen kan vi finne gode tiltak som skaper stabile bosituasjoner og hindrer utkastelser.

Ta kontakt!

Borettslagene kan melde inn saker* til bomiljo@bgr.oslo.kommune.no eller ved å kontakte Torgeir Skaare på telefon: 960 12 842

Grunnet personvern oppfordrer vi til å ikke skrive sensitive personopplysninger over e-post. Skriv kort om utfordringsbildet og hvem vi kan kontakte for videre dialog.

*Saker relatert til dyrehold og dyrevelferd meldes til Mattilsynet. Brannfare grunnet samletendenser meldes til Brann- og redningsetaten.

Bomiljøsamling september 2024

I løpet av september ble det arrangert bomiljøsamling med både styreledere og andre representanter fra noen av bomiljøene i bydel Grorud. Formålet med samlingen var å formidle informasjon fra bydelen og høre om de eventuelle utfordringene som bomiljøene opplever. På møte var bydelen representert av NAV, Psykisk helse, Hjemmetjenesten, Forvaltning, bydelsoverlegen og Områdeløft for Grorud og Romsås. I tillegg var representant fra Brann- og Redningsetaten også til stede.

Samlingen var en god plattform for å la tjenestene i bydelen presenterte sin funksjon tilknyttet temaet bomiljø, før det åpnet for videre spørsmål og åpen dialog. Under dette møte ble det et særskilt søkelys på eget handlingsrom og forventninger fra samfunnet, der samfunnet forventer at offentligheten i regi av tjenestene kan gripe inn i en utfordrende situasjon og løse det med tvang, men hvor offentligheten ikke har hjemmel eller lov til å bruke tvang. Tjenestene påpekte også viktigheten av personvern og taushetsplikt med tanke på tilbakemeldinger der det har kommet en bekymringsmelding fra beboere o.l.

Det ble også belyst noen utfordringer fra noen av styrelederne og øvrige representanter om hva de syns er utfordrende i det daglige med tanke på visse beboere. Disse ble anbefalt å ta kontakt med bydelen slik at riktige og nødvendige tjenester kan kobles på for å følge opp bekymringen, for å bedre kunne ivareta bomiljøet.

Samlingen var en god arena for bomiljøene og bydelen å drøfte utfordringer sammen og ble møtt med god respons. Av denne grunn er det bestemt at slike samlinger på en jevnlig basis der neste samling planlegges avholdt medio januar.