Bydelsaktiviteter for unge og eldre

Grorudhuset øker sine aktiviteter, klare for et nytt halvår!

Grorudhuset er igjen tilbake i full drift etter sommerferien. Her finner du informasjon om både stort og smått som du kan forvente utover halvåret.

Aktuelt / Publisert: 13.08.2024

Av Bydel Grorud

Passasjer går av rosa buss ved Grorudhuset.
Passasjer går av rosa buss mot Grorudhuset. Bilde: Nikolai Kobets Freund / Oslo kommune.

Aktiviteter og kurs på Grorudhuset

Pilates, fredager klokken 09:30 (Gratis frem til jul, varer ca 1 time)

Pilates trening foregår i sal med en instruktør og deltagere på hver sin matte. Treningen inkluderer styrkeøvelser og stretching, med fokus på små og indre muskler og kontroll på kroppsbevegelsene. Øvelsene er enkle og utføres rolig for bedre tilstedeværelse. Pilates lærer deg å stabilisere kroppen for friere bevegelse andre steder. Øvelsene tilpasses dine evner, og du sammenligner deg kun med deg selv for å finne din egen utvikling.

Mobilitetstrening, fredager klokken 10:30 (Gratis frem til jul, varer ca 30 minutter)

Mobilitetstrening passer for alle, spesielt voksne. Vi bruker ruller, baller og strikker for å strekke muskulatur og tøye ledd. Målet er å redusere stivhet i muskler og skjelett, slik at bevegelser blir mer effektive og behagelige. Økt mobilitet gir bedre forutsetning for økt effekt i annen trening som løping, skigåing, sykling, svømming og styrketrening.

Styrketrening, fredager klokken 11:00 (Gratis frem til jul, varer ca 30 minutter)

Styrketrening foregår i grupper sammen med instruktør. Her bruker vi manualer, vektstang eller egen kroppsvekt. Øvelsene utføres rolig og med full kontroll, uten hopping og løping. Målet er å styrke muskulaturen for å gjøre hverdagen enklere, forbedre holdning, symmetri, muskelbalanse, kontroll og balanse, samt å bli bedre rustet for påkjenninger og utfordringer.

Kommende arrangementer

Informasjonsmøte om kurset "Takk, bare bra" 10. oktober, klokken 13:00:

Ergoterapeut i Bydel Grorud, Joanna Wolenda Hannssin informerer om kurset "Takk, bare bra" som hadde oppstart 09.09.

Kurset "Takk, bare bra" pågår over 8 uker, en gang i uken fra 13.00 til 15.00.  Etter ca. en måneds opphold tar vi en så kalt "booster møte" med deltagere. Deretter får deltagere tilbud om å delta på Takk bare bra lunsj, møte tidligere deltagere og lagge nettverk.  Det planlegges også ny kursrunde i løpet av våren 2025.

Sted: Granitten kafé, Grorudhuset.

"Kroppen for voksne" - Samtaleforedrag med Trond Viggo og Kari Slaatsveen 17. oktober, klokken 14:00:

Trond Viggo og Kari Slaatsveen snakker muntert og inspirerende under overskriften “Kroppen for voksne”. Det handler om hva vi kan gjøre for å leve så gode liv som mulig.

Sted: Granitten kafé, Grorudhuset.

"Norske folketoner" 30. oktober, klokken 10:30:

Norske folketoner presenteres av to av landets mest meriterte folkemusikere, og publikum får høre vakre sanger som “Håvard Hedde” og Gjendines bådnlåt, samt spretne og drivende danseslåtter som halling og pols.

Musikere: Åsmund Reistad (gitar, mandola og sang) og Bendik S Qvam  (bukkehorn, seljefløyte, gitar og sang).

Frivillighetssentralen på Grorudhuset

Frivillighetssentralen er også godt i gang med sine mange aktiviteter, mer informasjon og aktivitetskalender finner du her: Grorudhuset frivilligsentral.

Granitten Kafé

Varmmat serveres fra 11.30. Liten porsjon kr.120-, stor porsjon kr.170-.

Åpningstider

Mandag10:00 - 16:00
Tirsdag10:00 - 16:00
Onsdag10:00 - 16:00
Torsdag10:00 - 16:00
Fredag10:00 - 16:00
Lørdag10:00 - 16:00
Søndag10:00 - 16:00

Meny uke 42

MandagBuffet av småretter.
TirsdagTerteskjell med fiskestuing og reker.
OnsdagBiff Lindstrøm med stekte grønnsaker og peppersaus.
TorsdagOvnsbakt kyllingfilet med grønnsaker og stekt urtepotet.
FredagPannestekt steinbitfilet med tomat- og paprikasaus.
LørdagBrun lapskaus med flatbrød og tyttebær.
SøndagLammestek med ovnsbakte rotgrønnsaker, fløtegratinerte poteter og timiansjy.

Status på Grorudhuset sin facebookside

Som flere av dere kanskje har merket så er ikke lenger facebooksiden "Grorudhuset" tilgjengelig. Dette skyldes en systemfeil hos Facebook og vil bli korrigert fortløpende. Inntil videre vil arrangementer og viktige innlegg relatert til Grorudhuset bli publisert her i denne aktueltsaken, eller på Bydel Grorud sin facebookside.