Vann og avløp

Fraråder bading etter kraftig regnvær

Vi har en generell fraråding mot bading i ett døgn etter kraftig regnvær.

Aktuelt / Publisert: 21.08.2024

Av Bymiljøetaten

En mann bader på Operastranda med Danskebåten i bakgrunnen.
Bilde: Nikolai Kobets Freund / Oslo kommune.

Det er de mer urbane badestedene som blir mest påvirket av dette på grunn av risiko for overløp av kloakk i elver og bekker, men også avrenning fra land. Avrenning fra land kan også påvirke badevannene som ligger i og nær marka. Avføring fra dyr og fugl kan skylles ut i vannet med kraftig regn.

Hvilke områder er mest utsatt?

Frarådingen gjelder generelt. Spesielt utsatt er de mer urbane strendene og særlig de nær utløpet av bekker og elver, som for eksempel Akerselva, Sørenga, Sollerudstranda, Hydrostranda, Bygdøy sjøbad, Hvervenbukta og Fiskevollbukta.

Hvorfor blir vannet forurenset?

Når avløpsnettet blir fullt ledes fortynnet avløpsvann ut i nærmeste elv, bekk eller fjord via det som kalles overløp. Dette er utløpspunkter i ledningsnettet hvor vannet renner ut når det stiger over et visst nivå for å unngå at kloakkvann blir presset opp i sluk i kjellere. Etter slike hendelser vil badeplasser i Akerselva og fjorden være forurenset av kloakk, derfor anbefaler vi å vente minst 24 timer før man bader etter større regnskyll.