Koronaviruset

Fra og med 27. januar er hovedregelen at du skal bestille time for å få PCR-test ved kommunens teststeder

For å skape forutsigbarhet for både innbyggere og ansatte på teststasjonene, går Helseetaten nå over til timebestilling for samtlige kommunale teststeder for de som anbefales å ta en PCR-test.

Pressemelding / Publisert: 26.01.2022

Timeavtale for test kan bestilles som før med elektronisk ID på Oslo kommunes nettsider:

Koronatest: Bestill koronatest (logg inn).

Dette betyr at det ikke blir mulig å møte til drop-in på de store kommunale teststasjonene fra og med torsdag 27. januar. Husk at du ikke trenger å bekrefte positiv selvtest med PCR dersom du enten er vaksinert med tre doser eller har to doser og gjennomgått koronasykdom de siste tre månedene.

Takk ja til første time

For at vi raskest mulig skal kunne tilby en PCR-test til dem som skal ha det, vil noen oppleve å få timeavtale på et annet sted enn det du la inn som ønske i testbestillingskjema.

Alle som bestiller PCR-test oppfordres til å beholde tildelt tid og teststed, og unngå avbestilling av oppsatt time. Dette bidrar til å redusere ventetiden på testsentrene for alle.

Det er svært stor pågang på teststedene. Vi ber derfor om at innbygger er tålmodig når vi nå går over til kun timebestilling. Det må påregnes noe ventetid før innbygger får bekreftelse på bestilling av PCR-test. Bekreftelsen får du som SMS hvor tildelt tidspunkt og teststed fremkommer.

Ved oppmøte til test må man belage seg på kø, og grunnet pågangen kan det være noe ventetid før du blir testet. Alle som skal ta en PCR-test anbefales å kle seg etter været.

Etter gjennomført test tar det 1-4 dager før du får svar på prøven, avhengig av kapasiteten på laboratoriene som analyserer prøvene.

Tester du positivt for korona skal du isolere deg. Les hvilke regler som gjelder for isolasjon på helsenorge.no.

Testtilbudet med mobile enheter opprettholdes som drop-in lokasjoner

De mobile enhetene som ukentlig skifter lokasjon vil fremdeles tilby drop-in PCR-test. En oppdatert oversikt over hvor disse befinner seg finner du her:

Drop-in og mobile teststasjoner (oslo.kommune.no)

Dersom du benytter deg av drop-in tilbudet ved de mobile enhetene må det påregnes ventetid.

Testvettregler i Oslo kommune

• Har du tatt tre vaksinedoser? Da behøver du ikke bekrefte positiv selvtest på testsenter med PCR.
  • Har du tatt to vaksinedoser og hatt korona i løpet av de siste 3 månedene? Da behøver du ikke bekrefte positiv selvtest på testsenter med PCR-test.
  • Har du symptomer på korona, og/eller er nærkontakt bør du bruke selvtest, ikke PCR-test.
  • Er du anbefalt å ta en PCR-test kan du bestille time til test på Oslo kommunes nettsider. Møt opp på timen du får tildelt.
  • Uvaksinerte og delvaksinerte, samt barn under 16 år bør bekrefte en positiv selvtest med PCR-test.
  • Bruk munnbind, hold avstand og kle deg etter været når du skal teste deg.
  • Dersom du må benytte deg av kollektiv transport for å komme deg til teststedet, skal du bruke munnbind, holde god avstand til andre og unngå å dra i rushtiden.
  • Har du testet positivt på en selvtest? Registrer din positive selvtest i kommunens smittesporingssystem: Prøvesvar på koronatest - Koronatest og prøvesvar - Oslo kommune

Kontakt kommunen

Ta kontakt om du har spørsmål om tiltakene