Koronaviruset

Forbyr private sammenkomster med flere enn ti personer

Byrådet setter i dag inn flere nye tiltak for å hindre smitte og spredning av koronaviruset. – Situasjonen i Oslo er alvorlig, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Pressemelding / Publisert: 21.09.2020

Vi publiserer jevnlig oppdateringer over tiltak mot og håndtering av koronasmitte. Innholdet i denne pressemeldingen kan derfor være utdatert.

— Vi har hatt en tredobling i smitte den siste uka sammenliknet med de tre foregående ukene. Vi har nå det høyeste smitteantallet siden juni. Denne utviklingen må vi stoppe, og vi må gjøre det nå. Derfor setter byrådet nå inn nye tiltak. Dette er ikke noe vi ønsker oss, men vi ser oss nødt å være strengere en periode fremover for å få ned smittetallene.

Her er de nye tiltakene:

• Antall mennesker i private sammenkomster skal ikke overstige 10 personer.
    Forbudet trer i kraft fra tirsdag 22. september kl. 12.00 og varer i to uker. Alle må kunne holde en meters avstand.
  • Registrering av gjester på serveringssteder.
    Byrådet anbefaler alle serveringssteder, også på kjøpesentre, samt andre publikumsrettede tjenester der man sitter ned i over 15 minutter om å registrere alle gjester og besøkende. Dette for å gjøre smittesporingen mer effektiv. Personvernet må ivaretas og opplysningene slettes når smittefaren er over.
  • Generell munnbindoppfordring.
    Byrådet anbefaler alle om å ha munnbind lett tilgjengelig, ikke bare i kollektivtransporten. Munnbindet skal brukes ved trengsel og man ikke kan holde en meters avstand.
  • Informasjonskampanje.
    Oslo kommune intensiverer informasjonsarbeidet til byens befolkning på ulike språk og i flere kanaler. Det sendes nå ut en SMS på norsk og engelsk til alle telefoner i Oslo: «Oslo trenger din hjelp. Hold 1 meter avstand. Bruk munnbind ved trengsel. Syk? Bli hjemme. Unngå buss, trikk og bane hvis mulig. Gjør det for Oslo www.u.nu/oslo»

— Forhåpentlig kan vi komme tilbake til en mer normal situasjon om ikke alt for lenge. Men akkurat nå er situasjonen langt fra normal. Dette kan gå fra vondt til verre. Det kan vi unngå ved at hver og en av oss tar vårt personlige ansvar for å stoppe smittespredningen, sier Johansen.

Byrådslederen understreker at Oslo kommune har god testkapasitet, og gode systemer for å spore smitte og isolere de som er smittet. I forrige uke ble 10 000 personer testet, og i dag åpnet kommunen en ny teststasjon på Bryn som øker testkapasiteten ytterligere.

— Selv om vi nå opplever høye smittetall, kan ikke situasjonen sammenliknes med situasjonen i vår. Vi klarer i stor grad å holde sykdommen unna de som er aller mest utsatt, sier Johansen.

Les nasjonal forskrift.

Byrådslederens tale fra pressetreffet

Gå til Byrådslederens tale fra pressetreffet 05.11.20

media@byr.oslo.kommune.no / +47 99 28 90 90 (kun taleanrop, ikke SMS)