Koronaviruset

Forbereder gult nivå i videregående skole fra mandag 15. februar

Byrådet fortsetter en gradvis og kontrollert gjenåpning av Oslo og ber videregående skoler forberede seg på å gå fra rødt til gult nivå fra mandag 15. februar.

Pressemelding / Publisert: 09.02.2021

– Smittetallene i Oslo er synkende, og vi begynte derfor en gradvis og kontrollert gjenåpning av Oslo for en uke siden. Jeg er glad for at smittetallene nå gjør det mulig å ta ytterligere ett steg i gjenåpningen ved at de de videregående skolene kan forberede seg på gult nivå, før helgen kommer vi med en endelig avgjørelse, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

I Oslo er det registrert 143 smittede per 100.000 for de siste to ukene, og smittetallene er nå tilbake på samme nivå som før byrådet vedtok en sosial nedstenging for tre måneder siden.

– I Oslo har vi kraftig forsterket arbeidet med testing, isolasjon, smittesporing og karantene for å stoppe smittespredning de siste ukene. I noen av våre hardest rammede bydeler har smitten stupt. Det er drevet et intenst, målrettet arbeid fra bydelene, med bruk av mobile teststasjoner, lokale koronaverter, oppsøkende arbeid og utdeling av munnbind og håndsprit, sier Johansen.

Samtidig som smittetallene er fallende gjør muterte varianter av koronaviruset situasjonen mer usikker enn hva smittetallene gir uttrykk for. Byrådslederen understreker likevel at svært strenge tiltak over lang tid ikke bare kan videreføres for å være på den sikre siden.

– Byrådet kan ikke la smittetallene bli det eneste som styrer livene til 700 000 innbyggere i Oslo. Når stadig flere av risikogruppene blir vaksinert, grensene er stengt og vi får bedre oversikt over de nye variantene av viruset må det bety noe for hvilke tiltak vi har i byen vår. Andre hensyn må ganske snart veie tyngre enn tidligere i pandemien, slik som hensynet til barn og unge, folks helse og arbeidsplasser og næringsliv, sier Johansen og legger til at oppgaven framover er å klare å kombinere smittekontroll med et samfunn som gradvis åpner seg opp igjen.

Se pressekonferansen her:

Opptak fra pressekonferansen 09.02.21

Byrådslederens tale fra pressetreffet

Gå til Byrådslederens tale fra pressetreffet 09.02.21

Kontakt kommunen

Ta kontakt om du har spørsmål om tiltakene

media@byr.oslo.kommune.no / +47 992 89 090 (kun taleanrop, ikke SMS)