Helse og omsorg

Felles senter for digital oppfølging i hjemmet åpnet på Nordstrand

Fredag 9. mai åpnet et nytt felles senter for digital hjemmeoppfølging lokalisert på Nordstrand – i samarbeid med bydelene Nordre Aker, Nordstrand, Bjerke, Østensjø og Søndre Nordstrand.

Aktuelt / Publisert: 12.05.2025

Av Helseetaten

Tore M. Andresen og Solveig Tesdal markerer åpningen med å klippe snor
Tore M. Andresen og Solveig Tesdal markerer åpningen med snorklipping. Bilde: Oslo kommune.

På senteret skal det jobbe tre sykepleiere fra bydelene Østensjø, Nordre Aker og Bjerke og følge opp brukere med digital hjemmeoppfølging fra alle fem bydeler, som kan bli henvist av Oslo universitetssykehus, fastlegene i sektoren og bydelene selv.

Motta helsehjelp hjemmefra

Senteret blir et viktig knutepunkt for koordinert oppfølging av innbyggere med kroniske eller langvarige helseutfordringer – gjennom digitale løsninger som gjør det mulig å motta helsehjelp hjemmefra.

Bydelsdirektør for Nordstrand, Tore M. Andresen, uttalte: "Gratulerer til bydelene, sykehuset, fastlegene og Nordstrand som våger og prøve og øve og ta sjansen! Jeg er sikker på at det vi gjør her kommer til å bety mye for fremtiden vi går inn i. Det er store utfordringer, flere mennesker med behov og manglende arbeidskraft. Vi må trene og øve så vi evner å håndtere gapet mellom forventninger og ressurser, og jeg tror digital hjemmeoppfølging hjelper oss å øve på å lukke dette gapet! Helseetaten spiller en sentral rolle i dette samspillet, som en katalysator og tilrettelegger for dette viktige samarbeidet mellom bydelene, fastlegene og Oslo universitetssykehus."

Solveig Tesdal, seksjonssjef ved Byrådsavdeling for helse, var med å klippe båndet på åpningen og understreket viktigheten av dette initiativet: “Dette er del av et nasjonalt arbeid med deling av måledata. Byråden er opptatt av å tenke helhetlig rundt pasienter. Dette er en politisk viktig satsing og sees på som en milepæl i å tenke nytt! Dette tar oss i retning av en mer behovsstyrt tjeneste, og å være tidlig ute i store endringsprosesser i helsesektoren. Dette skal hele Oslo kommune nyte godt av, og dette skal hele Norge nyte godt av!”

Økt trygghet og bedre mestring

Digital hjemmeoppfølging er en tjeneste som gir brukere mulighet til å følge med på egen helse hjemmefra ved hjelp av måleutstyr og nettbrett. Målinger som blodtrykk, oksygenmetning, vekt og blodsukker sendes digitalt til helsepersonell, som følger opp og gir råd. Dette gir økt trygghet, bedre mestring og reduserer behovet for fysiske konsultasjoner.

Tjenesten er spesielt nyttig for personer med sykdommer som KOLS, hjertesvikt, diabetes eller kreft, og tilbys til brukere i alle aldre. Brukerne får opplæring og støtte, og oppfølgingen skjer i tett dialog med helsepersonell i bydelen.

Digital hjemmeoppfølging tilbys fra før av i bydelene St. Hanshaugen, Ullern, Vestre Aker, Frogner og Alna. Inkluderingen av fem nye bydeler; Nordre Aker, Nordstrand, Bjerke, Østensjø og Søndre Nordstrand, og opprettelsen av et felles oppfølgingssenter for disse, markerer et viktig skritt mot mer helhetlige og bærekraftige helsetjenester. Ved å samle ressurser og kompetanse på tvers av bydeler, styrkes kvaliteten og kapasiteten i tjenesten. Samarbeidet legger også til rette for mer effektiv bruk av teknologi og bedre samhandling mellom kommune og spesialisthelsetjeneste.

Dette er et godt eksempel på hvordan innovasjon og samarbeid kan forbedre hverdagen for både pasienter og helsepersonell – og bidra til en mer tilgjengelig og fremtidsrettet helsetjeneste i Oslo.

Les mer om digital hjemmeoppfølging her