Koronaviruset

Følger situasjonen i utelivet tett

– Som varslet, følger kommunen situasjonen i utelivet tett. Jeg ser ikke bort fra at enkelte utesteder vil bli pålagt å stenge i dag, sier næringsbyråd Victoria Marie Evensen.

Pressemelding / Publisert: 21.03.2020

OBS: Informasjon om tiltak mot spredning av koronaviruset endres fortløpende. Innholdet i pressemeldingen kan derfor være utdatert. Oppdatert informasjon finnes på samlesiden Koronavirus: Informasjon om koronavirus og innførte tiltak i Oslo kommune.

Oslo kommune har siden 28. februar satt kriseberedskap, og fra 11. mars på høyeste nivå. Kommunen sender ut jevnlige oppdateringer over tiltak og håndtering mot spredning av koronasmitte.

Nytt siste døgn

• Næringsetaten følger opp serverings- og skjenkesteder.
  • Mange ringer fremdeles legevakten.

Næringsetaten følger opp serverings- og skjenkesteder

I går gjorde byrådet et vedtak om å kunne stenge alkoholserveringen på alle serveringssteder i Oslo. Det er allerede strenge regler for hvilke serveringssteder som kan holde oppe. Kun serveringssteder med matservering kan holde oppe, og i Oslo må alle steder med skjenkebevilling stenge senest kl. 21.00. Gjester og personell må holde minimum 1 meters avstand.

Næringsetaten gjennomførte drøyt 400 observasjoner i går ettermiddag og kveld. Selv om de fleste steder holder stengt og enkelte steder har forsøkt å legge til rette for avstandskravet, er det fortsatt flere steder som ikke følger smittevernsreglene.

- Vi kommer til å fortsette kontrollene utover lørdagen. Vi har gitt serverings- og skjenkesteder en klar beskjed om å følge regelverket. Vi vurderer løpende om vi må innføre skjenkestopp i Oslo, sier næringsbyråd Victoria Marie Evensen.

• Retningslinjer for serveringssteder i Oslo
  • Protokoll og vedtatt sak fra byrådsmøte 20. mars (eInnsyn)

Mange ringer fremdeles legevakten

Tidligere denne uken sendte Oslo kommune tekstmelding til alle i byen om at man ikke måtte ringe legevakten om man hadde milde symptomer på korona. Fremdeles opplever legevakten at mange av de som ringer kunne funnet svar på sine spørsmål andre steder.

- Koronaepidemien setter hele Oslo på prøve, ikke minst helsetjenestene. Derfor er det viktig at man ringer fastlege, ikke Legevakten, om man har milde symptomer eller generelle spørsmål om korona. Legevakten skal kun ringes når man trenger akutt legehjelp som ikke kan vente til neste dag. Nødnummeret 113 (ambulanse) skal kun brukes når det er akutt fare for liv og helse, sier helsebyråd Robert Steen.

Byråd Steen oppfordrer folk til å besøke www.oslo.kommune.no/koronavirus/ for å finne svar på sine spørsmål.

media@byr.oslo.kommune.no / 99 28 90 90 (kun taleanrop, ikke SMS)