Koronaviruset

Den sosiale nedstengingen i Oslo forsterkes etter funn av mutert virus uten kjent smittevei (villsmitte) i Nordre Follo

Oslo har hatt sosial nedstenging og svært strenge smittevernregler siden 9. november. Nå forsterkes den sosiale nedstengingen med flere tiltak.

Pressemelding / Publisert: 23.01.2021

Les regjeringens tiltak i 10 kommuner på flere språk på helsenorge.no

Regjeringen har vedtatt nye smitteverntiltak for kommunene rundt Nordre Follo etter at det i kommunen ble avdekket funn av den britiske, muterte varianten av koronaviruset. Viruset har ukjent smittekilde og kan derfor betegnes som villsmitte.

– Vi må gjøre alt vi kan for å stoppe det muterte viruset. Vi har sett hvor raskt og effektivt det har smittet i andre land og storbyer. I dag innføres derfor de strengeste smittevernreglene i Oslo siden 12. mars i fjor. På noen områder innføres nå de strengeste reglene noen sinne. Jeg støtter regjeringens tiltak fullt ut, og er glad for at vi har fått felles regler for alle kommunene rundt Nordre Follo, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Regjeringens tiltak er anbefalt av Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet, og innføres i dialog med Nordre Follo kommune og de omkringliggende kommunene.

Dette er de nye tiltakene

Tiltakene vil i første om gang gjelde frem til og med søndag 31. januar:

• Alle butikker stenges, med noen unntak (for eksempel matbutikker, apotek og bensinstasjoner). Se detaljer i endrede nasjonale regler 25. januar 2021.
  • Treningssentre, svømmehaller og lignende er allerede stengt i Oslo. I tillegg stenges alle biblioteker, disse har vi holdt åpne i Oslo under den sosiale nedstengingen. Tros- og livsynshus, med unntak ved begravelser og bisettelser, stenges.
  • Oslo kommune innfører rødt nivå også i barnehager og barneskole fra mandag 25. januar.
    Fra før er det allerede innført rødt i ungdomsskole og videregående skole. For videregående skole gis det hjemmeundervisning fra mandag. Skoler og barnehager har tidligere fått beskjed om å forberede og å planlegge for rødt nivå. Det kan allikevel være slik at noen skoler og barnehager trenger litt tid for å organisere tilbudet i tråd med rødt nivå. Alle med foreldre og foresatte i samfunnskritiske funksjoner vil uansett få et tilbud fra og med mandag. Foreldre og foresatt vil få nærmere informasjon fra sine barnehager og skoler om hva et barnehage- og skoletilbud på rødt nivå innebærer for den enkelte.
  • Det innføres digital undervisning på videregående skole i uke 4.
    I uke 5 forbereder vi oss på fortsatt drift av videregående skole på rødt nivå, slik som det er i dag.
  • Det innføres digital undervisning for universiteter, høyskoler og fagskoler. All undervisning og planlagte arrangementer skal utsettes eller gjøres digitale.
  • Lokalene ved universiteter, høyskoler og fagskoler stenges for alle studenter og elever.
  • Alle breddeidrett og fritidsaktiviteter for barn, ungdom og voksne stenges. Vi har nylig åpnet igjen for fritidsaktiviteter for barn i barneskolealder og yngre. Fra og med i dag er det igjen stopp for slik aktivitet. Detaljene i reglene for fritidsaktiviteter og breddeidrett må vi komme tilbake til.

I tillegg til disse påbudene og forbudene, kommer regjeringen og Oslo kommune med tydelige anbefalinger til byens befolkning:

• Alle bør unngå besøk hjemme og sammenkomster i eget hjem. Unntak fra anbefalingen er nødvendige hjemmetjenester og besøk hos personer som er i livets siste fase. Aleneboende kan ha besøk av eller gå på besøk til én til to faste venner eller én fast husstand. Barn i barnehager og barneskoler kan ha besøk fra egen kohort.
  • Alle bør unngå reiser som ikke er strengt nødvendige. Reise til arbeid må anses som strengt nødvendig. For de aller fleste vil det likevel gjelde krav om hjemmekontor.
  • En-til-en virksomheter, som for eksempel frisører, bør innføre forsterkede tiltak som bruk av munnbind i situasjoner der det ikke er mulig å opprettholde én meters avstand eller å redusere eller midlertidig fjerne behandlingstilbud som innebærer nær ansikt-til-ansikt kontakt.

I tillegg har regjeringen kommet med en del anbefalinger til de berørte kommunene, blant annet knyttet til kollektivtransport, testing og karantene. Disse anbefalingene må kommunen gjøre mer vurdering av, før det informeres om.

– I dag er en tung dag for mange i byen vår. Oslofolk har gjort en stor innsats i lang tid allerede. Jeg har stor forståelse for alle som i dag kjenner på at de er lei. Forhåpentlig klarer vi med kraftige tiltak å slå dette ned raskt, slik at vi om kort tid igjen kan forberede en forsiktig gjenåpning av samfunnet og hverdagen, avslutter Johansen.

Byrådslederens tale fra pressetreffet

Gå til Byrådslederens tale fra pressetreffet 23.01.21

Kontakt kommunen

Ta kontakt om du har spørsmål om tiltakene