Gate, transport og parkering

Byrådet oppfordrer til hjemmekontor, men holder skolene åpne

Det er meldt kraftig nedbør natt til mandag og på formiddagen. Det kan føre til problemer i trafikken og for kollektivtransporten. Byrådet oppfordrer alle som har mulighet til å velge hjemmekontor.

Pressemelding / Publisert: 21.01.2024

Snø og trafikk i Oslo.
Det kan bli glatt på veiene i Oslo mandag. Bilde: Liz Palm / Oslo kommune.

Byrådet oppfordrer til hjemmekontor for alle som har mulighet til å jobbe hjemmefra, for å sikre at de som trenger det mest, får tilgang til kollektivtransport.

Av hensyn til fremkommeligheten til nødetatene og kollektivtrafikken, ber byrådet om at alle som kan, unngår å kjøre bil i morgen.

– Det vil normalt være den enkelte arbeidsplass og virksomhet som i samråd med sine ansatte vurderer hjemmekontor, men med disse værutsiktene mener byrådet det er riktig å forsterke det ved å oppfordre alle som har muligheten til det å ha hjemmekontor. Dette er viktig for at de som må komme seg på jobb og som er avhengig av kollektivtransport, får plass dersom det blir innstillinger, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg.

Skolene blir åpne

Byrådet har etter å ha innhentet råd fra sine virksomheter bestemt at de videregående skolene skal være åpne i Oslo.

– Å stenge skolene på grunn av været er et tiltak vi vil unngå i det lengste. Det vil bli utfordringer for kollektivtransporten i morgen, blant annet for spesialtransport, men vår samlede vurdering er likevel at skolene skal holdes åpne. Det vil kunne være behov for tilpasninger på den enkelte skole, og da vil man få beskjed om dette direkte fra skolen.

– Jeg har forsikret meg om at skolene vil gjøre alt de kan for å opprettholde vanlig drift og at de kan ta imot elevene på en god måte, sier byrådslederen.

Kan bli forsinkelser i kollektivtrafikken

Ruter har tidligere i kveld sendt ut en pressemelding der de påpeker usikkerheten for kollektivtrafikken (ruter.no).

Slik det ser ut i kveld, så vil trikk og T-bane kunne gå som normalt, men at det er risiko for innstillinger og forsinkelser. Det er stor usikkerhet knyttet til busstrafikken på grunn av fare for svært glatte veier.

– Jeg ber om at Oslos innbyggere følger rådene fra kollektivselskapene og andre råd fra myndighetene og ta sine forholdsregler når de skal ferdes ute hvis det for eksempel blir ekstremt glatt, understreker byrådsleder Eirik Lae Solberg.

for byrådsleder Eirik Lae Solberg