Koronaviruset

Byrådet med plan for gradvis gjenåpning av Oslo

Byrådet i Oslo legger i dag frem en gjenåpningsplan for Oslo med fem trinn. Trinn 1 i planen innføres i dag, og i neste uke vil byrådet gjøre en vurdering av når Oslo kan gå til trinn 2.

Pressemelding / Publisert: 27.04.2021

– Oslo fortjener en trygg og varig gjenåpning. Vi kan ikke åpne fra en dag til en annen, men åpner i stedet gradvis og kontrollert. Hvis smitteutviklingen fortsetter å være positiv, hvis vi alle fortsetter å følge de reglene som gjelder, da kan vi se fram mot en gradvis overgang til en by og et liv slik vi husker det, som vi har lengtet etter i lang, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Tirsdag 27. april innføres trinn 1 i gjenåpningsplanen

Det vil si:

• Forbud mot mer enn to besøkende i private hjem endres til forbud mot flere enn ti personer tilstede. Husk at det må være 2 meters avstand mellom gjester som ikke bor sammen.
• Det åpnes for utendørs arrangementer for inntil 10 personer.
• Det åpnes for 20 deltakere på organiserte idretts- og fritidsaktiviteter utendørs for barn og unge under 20 år.

– Selv om vi i dag åpner for å ha noen flere gjester, ber jeg alle om å fortsatt være tilbakeholdne og forsiktige. Nasjonalt har regjeringen en anbefaling om maks fem besøkende. Den anbefalingen gjelder selvfølgelig også i Oslo. Så vil smittetall, antall innlagte og antall vaksinerte være avgjørende for hvor raskt vi kan gå videre i planen, sier Johansen.

Smittetallene i Oslo har gått ned i seks uker på rad, men er nå på de høyeste nivåene som under den andre smittebølgen i høst og etter juleferien. Fortsatt er over 100 Covid-19-pasienter innlagt på sykehusene i Oslo og på Akershus universitetssykehus. 6,6 prosent av Oslos befolkning er fullvaksinerte.

Innholdet i de enkelte gjenåpningstrinnene og tidspunktet for når de kan iverksettes, vurderes fortløpende ut ifra smittesituasjonen.

Lettelser for barnehager og skoler skal vurderes kontinuerlig og ved gjennomføring av hvert trinn.

Trinn 2

Byrådslederen varsler at byrådet neste uke vil gjøre en vurdering av om Oslo kan gå til trinn 2, det vil si at byrådet åpner:

• Butikker, kjøpesentre, varehus og lignende
  • Kafeer og restauranter
  • Skjenking til kl. 22.00, med krav om matservering
  • Treningssentre og lignende.
  • Breddeidrett for voksne
  • Idrettshaller og andre innendørs idrettsanlegg, og tillate inntil 20 personer på innendørs trening og fritidsaktiviteter for barn og unge til og med videregående skole-alder.
  • Kultursteder som ikke har arrangementer, som museer, gallerier.
  • Forestillinger og lignende i skoletiden for barn og unge på kulturinstitusjoner
  • Fritidsklubber for inntil 20 personer om gangen.
  • Gudstjenester, bønnesamlinger, vielser, dåp og lignende ritualer med inntil 20 personer samlet når det er faste seteplasser.

Det vil fortsatt være strenge smittevernregler.

Trinn 3

I trinn 3 vil byrådet vurdere:

• Åpning av offentlige steder og virksomheter der det foregår kultur-, underholdnings- eller fritidsaktiviteter innendørs. Det betyr blant annet kino, teater, konsertsteder, bingohaller, bowlinghaller, spillehaller, lekeland med mer.
  • Åpning for arrangementer innendørs.
  • Øke antallet for arrangementer utendørs.
  • Forsiktig åpning for noe mer fysisk tilstedeværelse på jobb.
  • Ytterligere øke antallet på idretts- og fritidsaktiviteter utendørs.
  • Tilbake til an anbefaling om én meters avstand hvis det også er den nasjonale anbefalingen.
  • Å fjerne matserveringskravet for skjenking.

For alle virksomheter og arrangementer vil det gjelde strenge antallsbegrensninger og smittevernregler.

Trinn 4

I trinn 4 vil byrådet vurdere:

• Lemping på smittevernbegrensninger for ulike virksomheter og aktiviteter.
  • Lemping på antallsbegrensning for arrangement innendørs og utendørs.
  • Justering av reglen om private sammenkomster i hjemmet, slik at flere enn 10 kan samles.
  • Skjenking til kl. 24.00
  • Åpning opp for noe mer fysisk tilstedeværelse på jobb.
  • Private sammenkomster på offentlig sted (bryllupsfester, dåpsfester o.l.), med begrensning i antall ut fra situasjonen.

Trinn 5

I trinn 5 vil byrådet vurdere:

• Oppheve lokale regler.
  • Nasjonale regler setter begrensninger på arrangementer mv.
  • Opprettholde egne lokale anbefalinger hvis behov.

Se pressekonferansen her:

Opptak fra pressekonferansen 27.04.21

Byrådslederens tale fra pressetreffet

Gå til Byrådslederens tale fra pressetreffet 27.04.21

Kontakt kommunen

Ta kontakt om du har spørsmål om tiltakene