Koronaviruset

Byrådet innfører rødt nivå i alle skoler og barnehager

Over 1300 personer ble registrert med koronasmitte i Oslo i forrige uke, det er det høyeste tallet noensinne. Nå innfører byrådet strengere tiltak for å hindre videre smittespredning.

Pressemelding / Publisert: 09.03.2021

— Den muterte varianten av koronaviruset, som først ble importert til landet før jul, sprer seg raskt i Oslo, og situasjonen er alvorlig. Smitten øker i hele byen, og antallet innleggelser på sykehus har tredoblet seg på tre uke. Vi ser en særlig stor økning i smitte blant dem mellom 10 og 19 år. For å sikre kontroll over smittespredningen, er vi nå nødt til å innføre strengere tiltak, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

— Det er en kraftig økning i antall smittetilfeller i aldersgruppen 16-19 år fra uke 6 til uke 9. Da er det mest sannsynlig knytta til smitte på videregående skoler og i fritid. Når disse elevene tar med seg smitten hjem til for eksempel bydeler med trangboddhet, så smittes flere i familien som igjen tar det med seg til barnehager, skoler og på arbeidsplasser. Vi må derfor få ned mobiliteten og ned antallet kontakter oss imellom, sier helsebyråd Robert Steen (Ap).

Dette er de nye tiltakene som innføres og vil gjelde fra 10. til 25. mars:

• Rødt nivå i barnehager og grunnskoler i Oslo. For barnehage og AKS gjelder dette frem til og med 31. mars.
  • Alle innendørs fritidsaktiviteter for barn og unge stenges.
    • Utendørs er fritidsaktiviteter for barn og unge under 20 år tillatt i grupper på inntil 10 personer, så lenge man kan holde 1 meters avstand.

I tillegg videreføres alle eksisterende tiltak. Det betyr blant annet at alle serveringssteder (med unntak av take-away) og butikker (med unntak av bl.a. dagligvarebutikker) må holde stengt, og at det er forbud mot alle arrangementer og skjenking av alkohol. Treningssenter, teater og kinoer må holde stengt. Videregående skole holdes på rødt nivå.

Byrådslederen ber alle innbyggere om å unngå besøk, ha færrest mulig nærkontakter og holde størst mulig avstand.

Se pressekonferansen her:

Opptak fra pressekonferansen 09.03.21

Byrådslederens tale fra pressetreffet

Gå til Byrådslederens tale fra pressetreffet 09.03.21

Kontakt kommunen

Ta kontakt om du har spørsmål om tiltakene