Koronaviruset

Byrådet innfører nye tiltak mot spredning av koronaviruset

Byrådet har i dag besluttet å innføre heldigital undervisning i videregående skole, ungdomsskolen og voksenundervisningen i hele Oslo, samt for 5.–7. trinn i syv bydeler. Byrådet vil også innføre et tak på maks to besøkende i private hjem.

Pressemelding / Publisert: 15.03.2021

Forrige uke ble 1967 oslofolk registrert smittet av koronaviruset. Oslo kommune har ikke tidligere vært i nærheten av å registrere et så høyt smittenivå. Antall innleggelser på sykehusene øker kraftig, og det begynner å bli press på Oslo kommunes kapasitet til å teste og spore smitte.

— Vi er inne i en tredje smittebølge. De muterte variantene av koronaviruset sprer seg raskt i Oslo, og tiltakene vi har brukt til å slå ned smitten tidligere, er ikke nok til å slå ned de nye virusvariantene. Den eneste måten å stoppe viruset på er å stoppe mest mulig av den fysiske kontakten mellom byens innbyggere. Vi håper at dette vil snu smitteutviklingen, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

De nye tiltakene vil gjelde fra onsdag 17. mars:

• Forbud mot mer enn to besøkende i private hjem.
  • Heldigital undervisning for ungdomsskolen, videregående skole og voksenopplæringen i hele Oslo.
  • Heldigital undervisning for 5.–7. trinn for alle skoler i bydelene Grorud, Stovner, Alna, Bjerke, Gamle Oslo, Grünerløkka og Søndre Nordstrand. Det kan bli aktuelt å innføre heldigital undervisning for denne aldersgruppen på andre skoler eller i andre bydeler dersom smittesituasjonen lokalt tilsier det.
  • Alle barnehager og aktivitetsskoler stenges i påskeuken.

Sårbare grupper og barn med foreldre med samfunnskritiske funksjoner skal få et tilpasset tilbud med fysisk tilstedeværelse før påske. Barn under 12 år med foreldre i samfunnskritiske funksjoner og sårbare barn som har plass i AKS til vanlig, vil få et tilpasset tilbud i AKS de tre arbeidsdagene i påskeuken.

Barnehagene og skolene skal gjenåpnes på rødt nivå tirsdag 6. april. Øvrige tiltak gjelder til 9. april. Det gjelder også de eksisterende tiltakene, det vil si:

• Rødt nivå i barnehager og barneskolen (1.–4. trinn i hele byen, samt 5.–7. trinn på skoler i bydeler som ikke har heldigital undervisning)
  • Stengte innendørs fritidsaktiviteter for barn og unge.
  • Stengte serveringssteder (med unntak av take-away) og skjenkeforbud
  • Stengte butikker (med noen unntak, bl.a. dagligvarebutikker og apotek)
  • Stengte treningssentre, teatre og kinoer
  • Forbud mot arrangementer (med noen unntak, blant annet begravelser)