Koronaviruset

Byrådet innfører forsterket rødt nivå i Osloskolen – elevene kan vende tilbake til skolene

Byrådet åpner for at alle elever i Osloskolen igjen skal komme tilbake på skolen fra mandag 19. april. Samtidig forlenges de øvrige tiltakene til og med 29. april.

Pressemelding / Publisert: 14.04.2021

Forrige uke ble det registrert over 1500 smittede i Oslo. 150 pasienter er innlagt med Covid-19 på Oslo universitetssykehus og Akershus universitetssykehus.

— Det er ingen tvil om at tiltakene våre virker, og at Oslo-folks innsats gir svært gode resultatene. Smittetallene viser at Oslo er på vei mot å slå ned den tredje smittebølgen. Derfor er det viktig at vi holder på mesteparten av tiltakene noen uker til, slik at smitte og innleggelser kan gå ytterligere ned, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Elever i ungdomsskolen, videregående skole og i 5.-7. trinn i særlig smitteutsatte bydeler har hatt heldigital skole siden 17. mars. Fra mandag 19. april vil elevene kunne vende tilbake til skolen.

— Jeg er veldig glad for at vi igjen kan ha alle våre elever tilbake i skolen. Der vil de bli møtt med et forsterket rødt nivå, med enda sterkere smittevern enn tidligere, sier Johansen.

Forsterket rødt nivå i skole betyr blant annet tiltak for å redusere antall nærkontakter. Det åpnes opp for bruk av munnbind i alle situasjoner utenfor undervisning der det er vanskelig å holde avstand. I Oslo åpnes det også for at ansatte som ønsker det, kan bruke munnbind.

— Å holde skoler stengt har store konsekvenser både for læring, sosial utvikling og psykisk helse, og gir stor risiko for økt sosial ulikhet. Derfor er det så viktig å åpne igjen så fort det er forsvarlig. Samtidig er det nødvendig med strenge smittevernregler for å hindre smitte og unngå nye runder med nedstengning. Det gjelder både skoler og barnehager. Dersom smitten ikke går tilstrekkelig ned kan rødt nivå bli ytterligere forlenget, sier Inga Marte Thorkildsen (SV), byråd for oppvekst og kunnskap.

Regjeringens lettelser fra 16. april gjelder ikke for Oslo. Inntil videre holder byrådet på de strenge tiltakene, men forbereder samtidig byen på gjenåpning. Byrådet vil allerede neste uke vurdere å endre begrensingen på maksimalt to besøkende i private hjem.

— Vi vil holde byen så åpen som mulig, og så stengt som nødvendig. De tiltakene som er mest inngripende, som forbudet mot å ha flere enn to besøkende i private hjem, vil vi vurdere lettelser i først, sier Johansen.

Disse tiltakene gjelder til og med 29. april:

• Forbud mot mer enn to besøkende i private hjem (men ny vurdering av tiltaket vil vurderes neste uke)
  • Rødt nivå i skole og barnehage.
  • Stengte innendørs fritidsaktiviteter for barn og unge.
  • Stengte serveringssteder (med unntak av take-away) og skjenkeforbud
  • Stengte butikker (med noen unntak, bl.a. dagligvarebutikker og apotek)
  • Stengte treningssentre, teatre og kinoer
  • Forbud mot arrangementer (med noen unntak, blant annet begravelser)

Se alle råd og regler i Oslo.

Se pressekonferansen her:

Opptak fra pressekonferansen 14.04.21

Byrådslederens tale fra pressetreffet

Gå til Byrådslederens tale fra pressetreffet 14.04.21

Kontakt kommunen

Ta kontakt om du har spørsmål om tiltakene