Koronaviruset

Byrådet gjør lettelser i koronatiltakene i Oslo

Byrådet har besluttet å gjøre lettelser i koronatiltakene i Oslo fra onsdag 3. februar.

Pressemelding / Publisert: 01.02.2021

Barnehager, barneskoler og ungdomsskoler tas til gult nivå, og det blir igjen mulig å drive innendørs fritidsaktiviteter og idrett for barn og unge. Samtidig åpnes det for organisert aktivitet utendørs for alle under 20 år. Bibliotek, enkeltstående butikker og serveringssteder gjenåpnes.

— Oslo har halvert antall smittetilfeller siden første uke i januar, og med unntak av juleferien har vi ikke hatt lavere smittetall siden oktober. Lave smittetall, i kombinasjon med at det har kommet strengere tiltak mot importsmitte, åpner for lettelser i koronatiltakene i Oslo, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Oslo har vært sosialt nedstengt siden 9. november, og på grunn av utbrudd av muterte varianter av viruset har det siden 23. januar også vært nasjonale tiltak i Oslo-regionen.

— De muterte variantene av koronaviruset skaper usikkerhet, og gjør at befolkningen må være forberedt på at tiltaksnivåene kan svinge noe fremover. Likevel kan vi ikke videreføre så strenge tiltak som vi har hatt i Oslo den siste uken bare for å være på den sikre siden. Oppgaven fremover blir å holde smittetallene nede samtidig som vi gradvis og kontrollert åpner opp byen vår igjen. Smittetallene og kunnskapen om det muterte viruset avgjør hvor fort det vil gå, sier Johansen.

Fra onsdag 3. februar vil byrådet lette på flere av tiltakene:

• Barnehager, barneskoler og ungdomsskoler går fra rødt til gult tiltaksnivå.
  • Fritidsaktiviteter og idrett åpnes for barn opp til og med ungdomsskolealder, både innendørs og utendørs, men cuper og kamper vil fremdeles være forbudt.
  • Toppidretten kan gjenoppta organisert trening, og det åpnes for organisert aktivitet utendørs for ungdom under 20 år.
  • Bibliotekene gjenåpnes.
  • Svømmehaller og liknende anlegg åpner for skolesvømming, organiserte svømmekurs og organisering svømmetrening for barn og unge til og med ungdomsskolealder.
  • Butikker og serveringssteder åpner, men i tråd med nasjonale regler skal kjøpesentre og varehus fortsatt holde stengt (med unntak av matbutikker, apotek, vinmonopol og andre virksomheter som det er gitt unntak for).

Byrådet vil i løpet av kort tid vurdere om det også kan gjøres lettelser i tiltaksnivå i videregående skole og i fritidsaktiviteter og idrett for ungdom.

Se pressekonferansen her:

Opptak fra pressekonferansen 01.02.21

Byrådslederens tale fra pressetreffet

Gå til Byrådslederens tale fra pressetreffet 01.02.21

Kontakt kommunen

Ta kontakt om du har spørsmål om tiltakene

media@byr.oslo.kommune.no / +47 99 28 90 90 (kun taleanrop, ikke SMS)