Koronaviruset

Byrådet fortsetter gjenåpningen av Oslo

Den gradvise, kontrollerte åpningen av Oslo har vært en suksess. Mange av reglene som oslofolk har vent seg til å leve med fjernes nå, og vi skal i all hovedsak leve med de samme koronareglene som folk ellers i Norge, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Pressemelding / Publisert: 15.06.2021

Forrige uke ble det registrert 293 smittede i Oslo, det er det laveste siden høstferien i fjor. På sykehusene i Oslo og på Ahus er det 14 pasienter innlagt med Covid 19. På det verste, i starten av april, var det 158 innlagte. En betydelig andel av Oslos voksne befolkning er vaksinert, og utbruddet blant russen som ga økt smitte i forrige uke er slått ned.

Byrådet har i dag besluttet at en stor del av de lokale koronareglene fjernes fra og med onsdag 16. juni. Det vil si:

• Forbudet mot å være flere enn 10 personer samlet i private hjem oppheves.
  • Lokale begrensninger for idretts-, fritidsaktiviteter og fritidsklubber, innendørs og utendørs fjernes.
  • Bingohaller, bowlinghaller, spillehaller, lekeland og tilsvarende steder kan åpne.
  • De spesielle smitteverntiltakene og antallsbegrensningene for butikker, kjøpesentre, treningssentre, museer og gallerier, innendørs svømmehaller, spaanlegg og hotellbasseng fjernes.
  • Det lokale kravet om å holde to meters avstand fjernes.
  • Krav om munnbind i butikker, treningssentre, restauranter, kafeer og så videre fjernes, men munnbind må fortsatt brukes i kollektivtrafikken og i taxi.
  • Det vil tillates skjenking til kl. 24.00.

For alle virksomheter og aktiviteter der vi fjerner lokale regler, gjelder nasjonale regler og standarder for ulike bransjer.

Også de lokale reglene for arrangementer innendørs og utendørs fjernes, og de nasjonale reglene gjelder i Oslo. Det betyr blant annet at det:

• Innendørs tillates 50 personer på arrangementer uten faste, tilviste sitteplasser og 200 personer på arrangementer med faste, tilviste sitteplasser.
  • For private sammenkomster på offentlig sted gjelder en begrensing på 20 personer innendørs og 30 personer utendørs.
  • Utendørs tillates 200 personer på offentlig sted, uten faste, tilviste sitteplasser.
  • Utendørs tillates 600 personer på offentlig sted, med faste, tilviste sitteplasser, fordelt på tre grupper. Det betyr at det nå kan være 600 personer, fordelt på tre grupper, på for eksempel Intility eller Bislett.

Når de nasjonale reglene for arrangementer endres, vil dette også gjelde i Oslo. Regjeringen har blant annet varslet at det vil bli åpnet for 5000 personer på utendørs arrangementer med faste tilviste plasser, som på Intility eller Bislett.

Oslo vil i stor grad ha de samme reglene som resten av landet, men med noen unntak:

• Forbudet mot russefeiring i russebuss videreføres til og med 4. juli.
  • Påbud om hjemmekontor videreføres til og med 4.juli.
  • Skjenkestopp kl. 24.00 vil gjelde i Oslo til og med 4. juli, selv hvis denne regelen fjernes nasjonalt. Fra og med 5. juli oppheves skjenketidsbegrensningen i Oslo, og nasjonale regler vil da gjelde.
  • Krav om bruk av munnbind i kollektivtransporten og i taxi videreføres.
  • Anbefalingen om å unngå unødvendige reiser med kollektivtransport videreføres.

– Oslofolk har tatt ansvar, har tatt vare på hverandre og har spilt en stor rolle i at vi har beholdt kontrollen på nasjonalt nivå. Pandemien er ikke over enda. Vi må fortsette med nødvendig smittevern, hvis ikke vil vi helt sikkert se at smitten stiger mye blant dem som ikke er vaksinert. Vask hender, hold deg hjemme hvis du er syk og følg reglene som fortsatt gjelder. Jeg har stor tro på at byens innbyggere, og alle som er ansvarlig for virksomheter som kan åpne mer opp, vil fortsette å ta stort ansvar, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Byrådets plan for gradvis gjenåpning av Oslo

Forskrift om forebygging av koronasmitte

Opptak fra pressekonferansen 15.06.21

Kontakt kommunen