Koronaviruset

Byrådet fortsetter en gradvis og kontrollert gjenåpning av Oslo

Byrådet har i dag besluttet å åpne for fritidsaktiviteter innendørs for ungdom til og med 19 år, samt at voksne skal kunne delta i organisert trening utendørs.

Pressemelding / Publisert: 17.02.2021

- Vi står i en krevende situasjon der vi på den ene siden ser smitten har steget noe den siste tiden, mens vi på den andre siden er fullt klar over den tunge byrden oslofolk bærer ved langvarige og strenge tiltak. Vi må balansere behovet for smittevern med behovet for gjenåpning. Det er krevende, men jeg er veldig glad for at vi nå kan fortsette den gradvise og kontrollerte gjenåpningen av byen vår, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Denne uken gikk videregående skole fra rødt til gult nivå, og elevene kunne dermed vende tilbake til en mer normal skolehverdag etter tre måneder med i hovedsak digital undervisning. Tidligere har også barnehager og grunnskoler gått til gult nivå. Byrådet har også åpnet for fritidsaktiviteter og idrett for barn, skolesvømming, svømmekurs og toppidrett, samt gjenåpnet bibliotek, butikker og serveringssteder med smitteverntiltak.

Fra og med i morgen vil byrådet altså åpne for trening og organiserte fritidsaktiviteter fra ungdom innendørs, til og med 19 år. I tillegg åpnes det for aktivitet og idrett utendørs for voksne, gjerne organisert av treningssentre og idrettslag, så lenge man kan holde minst en meters avstand og i grupper på maks ti personer.

Disse gjenåpningene innebærer at vi beholder begrensningene som gjelder for kjøpesentrene. Det betyr at serveringssteder, matbutikker, apotek og andre virksomheter på kjøpesentre med unntak kan holde åpent, men andre typer butikker på kjøpesentre må holde stengt. Johansen understreker at byrådet tar sikte på at kjøpesentrene kan gjenåpne i løpet av de neste ukene.

Tiltakene vil i utgangspunktet vare i to uker, fra torsdag 18. februar til 3. mars.

Se pressekonferansen her:

Opptak fra pressekonferansen 17.02.21

Byrådslederens tale fra pressetreffet

Gå til Byrådslederens tale fra pressetreffet 17.02.21

Kontakt kommunen

Ta kontakt om du har spørsmål om tiltakene

media@byr.oslo.kommune.no / +47 992 89 090 (kun taleanrop, ikke SMS)