Koronaviruset

Byrådet fortsetter en gradvis og kontrollert gjenåpning av Oslo

Byrådet har i dag besluttet å innføre trinn to i gjenåpningsplanen for Oslo.

Pressemelding / Publisert: 21.05.2021

– Alt som åpnes, vil ha strenge begrensninger og klare smittevernregler, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Det har de siste ukene vært en betydelig nedgang i smitte og sykehusinnleggelser i Oslo. Samtidig er 222.000 innbyggere full- eller delvaksinert. Byrådet har derfor besluttet å innføre hele trinn 2 i gjenåpningsplanen fra onsdag 26. mai:

• Kafeer, skjenkesteder og restauranter åpnes.
  • Det tillates skjenking til kl. 22.00.
  • Treningssentre og svømmehaller åpnes. Det vil være strenge begrensninger på antall, strenge krav til avstand og blant annet forbud mot gruppetrening
  • Det åpnes for innendørs trening og fritidsaktiviteter for barn og unge under 20 år, i grupper på inntil 20 personer.
  • Voksne over 20 år kan trene og øve på sine idretts- og fritidsaktiviteter individuelt innendørs, men ikke i grupper.
  • For utendørs idretts- og fritidsaktiviteter endres gruppestørrelsen fra 20 til 30 for barn og unge under 20 år, og fra 10 til 20 personer for voksne.
  • Museer, kino, teater, konsertsteder og tilsvarende kultur- og underholdningssteder åpnes.
  • Arrangementer innendørs for inntil 20 personer tillates når det er faste, tilviste plasser. Dette gjelder ikke private sammenkomster på offentlig sted innendørs. Dette inkluderer åpning for gudstjenester, bønnesamlinger, vielser, dåp og lignende ritualer.
  • Det er tillatt med inntil 50 personer til stede på arrangementer utendørs, når det er faste tilviste plasser. Uten faste plasser er det tillatt med inntil 30 personer.
  • Det åpnes for kunst- og kulturopplevelser for barn i barnehager og elever i skoler.
  • Fritidsklubber for inntil 20 personer innendørs om gangen tillates.

– Vi tar et stort steg mot en gjenåpnet by og et stort steg tilbake til den hverdagen og det bylivet som vi har savnet så lenge. Det vi gjør nå, vil få mange tilbake i jobb. Det betyr veldig mye, sier Johansen.

Det er fremdeles forbudt å være samlet mer enn ti personer i private hjem i Oslo. Men personer som er beskyttet mot Covid-19 regnes ikke med blant de ti personene. Det å være beskyttet betyr personer som er fullvaksinert, har fått første dose for minst tre uker siden eller har hatt Covid-19 de siste seks månedene.

– Gjenåpningsplanen for Oslo skal gi mest mulig forutsigbarhet i en veldig uforutsigbar situasjon. Byrådets mål har hele veien vært at når vi åpner skal det være for godt. Byrådet kan imidlertid ikke garantere i dag at vi ikke igjen må innføre strengere tiltak. Vi har i flere runder vært klare til å starte gjenåpningen. Så har spillereglene blitt endret. Nå sist av det importerte, britiske viruset. Vår totalvurdering er at åpning er riktig, sier Johansen.

Se endringene i forskriften fra 26. mai (PDF 0,1MB)

Se FHIs vurdering av smittesituasjonen og tiltak i Oslo (PDF 0,1MB)

Se alle råd og regler i Oslo

Se pressekonferansen her:

Opptak fra pressekonferansen 21.05.21

Byrådslederens tale fra pressetreffet

Gå til Byrådslederens tale fra pressetreffet 21.05.21

Kontakt kommunen

Ta kontakt om du har spørsmål om tiltakene