Koronaviruset

Byrådet forlenger og styrker smitteverntiltak

Byrådet har i dag besluttet å forlenge tiltakene som gjelder i Oslo til og med 15. april. For å stoppe spredning av det muterte viruset, forsterker også byrådet flere tiltak: nå anbefales to meters avstand i flere situasjoner der det før var nok med en meters avstand. I tillegg skjerpes reglene for stormarked.

Pressemelding / Publisert: 26.03.2021

– Det muterte viruset har endret spillereglene for denne pandemien. Å holde avstand er vårt viktigste våpen i kampen mot smittespredning. Derfor har vi i dag oppdatert vår forskrift med denne klare anbefalingen: hold to meters avstand til andre. Det påvirker også de som driver butikker og annen næring, som må kunne sikre at besøkende kan holde to meters avstand mellom seg, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Byrådet har vedtatt en forlengelse av koronaforskriften til og med 15. april. Etter påske vil tiltakene vurderes på nytt.

Stenger stormarked

Byrådet har også gjort en endring når det gjelder stormarkeder. På samme måte som varehus over 4000 kvadratmeter, må også stormarked av mindre størrelse holde stengt, med unntak av salg av dagligvarer og andre varer som det er gitt unntak for.

– Det vil alltids være tvilstilfeller, men reglene må treffe så likt som mulig. Alle butikker i Oslo har måttet holde stengt den siste tiden, med unntak av dagligvarer, apotek og andre virksomheter som har vært unntatt side de selger nødvendige varer til mennesker og dyr. Så har det vært et smutthull for stormarked, som har kunnet holde oppe fordi de selger mat. Samtidig selger slike marked veldig mange andre varer, og kan være et sted folk drar for å «shoppe». Fra nå kan slike stormarked kun selge mat og andre nødvendige varer, og må stenge salget av andre typer varer for å kunne holde åpent, sier byrådslederen.

Samme tiltaksnivå i skolen

Barnehagene og Aktivitetsskolen stenges i påskeuken. Gjeldende smitteverntiltak i skolene og barnehagene som ikke er forskriftsfestet videreføres til og med 9. april 2021, dvs. heldigital hjemmeskole for videregående skole og ungdomsskole for hele Oslo, og voksenopplæringen. I tillegg videreføres heldigital hjemmeskole or 5.-7. skoletrinn i de mest utsatte bydelene. Rødt nivå videreføres for 1.-4. skoletrinn og barnehagene, samt 5.-7. skoletrinn i de bydelene som ikke er så utsatt for smitte.

Påskeråd for oslofolk

For å minne oslofolk på de viktigste reglene som gjelder gjennom påsken, vil Oslo kommune formidle oppdaterte påskeråd fram mot og gjennom påsken (påskeråd til trykk/publisering på nett ligger vedlagt).

– Dessverre har vi ofte sett at smitten har økt etter ferier. Det må vi for all del unngå nå. Smitten ligger allerede på et svært høyt nivå, og vi må i fellesskap presse den ned. Jeg håper alle oslofolk fortsetter å være flinke gjennom påsken, og at vi snart kan se at smitten flater ut og synker, sier Raymond Johansen.