Koronaviruset

Byrådet forlenger den sosiale nedstengingen til 14. desember

Byrådet har i dag besluttet å forlenge den sosiale nedstengingen av Oslo til 14. desember. Samtidig oppfordrer byrådslederen flere til å teste seg, spesielt i Groruddalen der smitten er høyes

Pressemelding / Publisert: 26.11.2020

Innholdet i denne pressemeldingen kan være utdatert. Se Råd og regler i Oslo for hvilke tiltak som gjelder.

— Selv om koronasmitten i Oslo har flatet ut, er situasjonen fortsatt alvorlig, og spesielt blant unge og i Groruddalen. Derfor er det svært viktig at befolkningen fortsetter å følge smittevernreglene og at flere tester seg, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).
Selv om rundt 2500 tester seg i Oslo hver dag, er Johansen bekymret for at kommunen bare avdekker en del av smitten i dag.

— I noen miljøer kan det være et stigma rundt det å være smittet. Vi jobber med å gjøre det enda lettere for dem som bor i bydeler med mye smitte å få test. Så må vi være forberedt på at mer oppsøkende testing kan føre til høyere smittetall. Vi vet at vi bare avdekker en del av smitten i dag, sier Johansen.

I Oslo kan alle bestille en test når de vil, og få time til testing i løpet av ett døgn. Testingen er gratis. I mange andre land er kapasiteten mer begrenset, blant annet til innbyggere som har symptomer.
Byrådslederen oppfordrer befolkningen til å unngå utenlandsreiser i julen.

— Etter sommerferien så vi en eksplosjon i smitte i Oslo. Nå er ikke tiden for å reise til hverken Frankrike, Spania, Somalia eller Pakistan. Etter sommerferien så vi en eksplosjon i smitte i Oslo. Den smitten kom fra utlandet. Vi må for all del unngå at vi får det samme etter juleferien, sier Johansen.

Viderefører sosial nedstenging, men åpner for flere digitale arrangementer.
Den sosiale nedstigningen ble vedtatt av byrådet 9. november som en del av den tredje tiltakspakken som byrådet har lagt frem mot smitte og spredning av koronaviruset i høst.

Tiltakene innebærer at:

• Alle innendørs arrangementer er forbudt. Alle virksomheter der det foregår kultur-, underholdnings- og fritidsaktiviteter stenges. Kinoer, teatre, lekeland, treningssentre, idretts- og svømmehaller m.m. lukker dørene.
  • Det er ikke tillatt å gjennomføre arrangementer utendørs med flere enn 200 personer tilstede samtidig.
  • Butikker og kjøpesentre må sørge for nødvendig vakthold og sørge for at det ikke er flere tilstede i lokalet enn at kundene kan holde minst to meters avstand.
  • Påbud om munnbind innendørs på offentlig sted og offentlig transport der man ikke kan opprettholde minst en meters avstand. Påbud om munnbind i taxi, både for sjåfør og passasjerer.
  • Breddeidrett og innendørs fritidsaktiviteter for voksne og ungdom er stengt.
  • Skjenkestopp med forbud mot alkoholservering. Serveringssteder kan holde åpent, uten å servere alkohol.
  • Rødt nivå på ungdomsskolen og videregående skoler. I barneskolen er det gult nivå.
  • Påbud om hjemmekontor så langt det er praktisk mulig, og krav om at alle arbeidsgivere skal dokumentere at de ansatte har fått beskjed om at de skal ha hjemmekontor.
  • Antall mennesker i private sammenkomster skal ikke overstige 10 personer. Alle må kunne holde minst en meters avstand.

Byrådet har på dagens byrådsmøte vurdert smittesituasjonen i Oslo og vedtatt å videreføre den sosiale nedstengingen av Oslo til 14. desember. Den eneste endringen byrådet har gjort i tiltakene er å åpne opp for at inntil fem personer kan være tilstede, i tillegg til nødvendig produksjonspersonell, i forbindelse med produksjon av digitale arrangementer.

Byrådssaken om forskriftsendringene.

Se pressekonferansen her:

Opptak fra pressekonferansen 26.11.20

Byrådslederens tale fra pressetreffet

Gå til Byrådslederens tale fra pressetreffet 26.11.20

media@byr.oslo.kommune.no / +47 99 28 90 90 (kun taleanrop, ikke SMS)