Koronaviruset

Byrådet åpner for trening og fritidsaktiviteter for barn

Smittesituasjonen er fortsatt alvorlig i Oslo og byrådet viderefører derfor den sosiale nedstengingen. Samtidig åpnes det igjen for innendørs trening og fritidsaktiviteter for barn i barnehage- og barneskolealder.

Pressemelding / Publisert: 20.01.2021

– Mange europeiske land står nå i en svært krevende situasjon, med galopperende smitte og et helsevesen som står i fare for å knele. Jeg er glad for å kunne si at vi fortsatt har god kontroll i Oslo. Vi ser at tiltakene våre virker. Likevel har smittetallene vært høye på starten av året, og vi er derfor nødt til å videreføre den sosiale nedstengingen. Samtidig er jeg glad for å kunne åpne noe opp for barn, og vi kommer til å vurdere ytterligere lettelser framover dersom smittetallene går ned, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Byrådets beslutning innebærer at innendørs trening og fritidsaktiviteter for barn innendørs kan gjennomføres fra torsdag 21. januar klokken 12. Også fritidsklubbene i Oslo kan holde åpent med maks 20 til stede samtidig, i tillegg til ansatte.

Ungdomsskoler og videregående skoler skal fortsatt være på rødt nivå, men dersom den nedadgående smittetrenden fortsetter vil byrådet vurdere å gå til gult nivå for ungdomsskoler og åpne fritidsaktiviteter også for ungdomsskoleelever.

Tiltakene er i utgangspunktet videreført til 4. februar, men byrådet vil vurdere smittesituasjonen og eventuelle lettelser allerede neste uke.

Kappløp mellom smitten og vaksinen

Mens det i uke 1 var 159 smittetilfeller i snitt hver dag i Oslo, var antallet 119 i uke 2. Det er flest smittede blant unge voksne i 20-årsalderen. Husstanden er det klart mest vanlige smittestedet etterfulgt av arbeid. Kommunen har fortsatt god testkapasitet, og totalt testet 19.855 personer seg i uke 1 og 15.891 i uke 2.

Oslo kommune har kapasitet til å sette 110.000 vaksiner i uken, og er nå godt i gang med å vaksinere de som bor hjemme.

– Vi er veldig nære å få vaksinert alle sykehjemsbeboere to ganger. Derfor må vi klare å holde smittetrykket nede på sykehjemmene. Samtidig har vi svært god kapasitet til å vaksinere svært mange i befolkningen for øvrig, men er selvsagt avhengig av at vi får tilgang til nok vaksiner. Dette kappløpet må vi vinne – særlig når vi nå ser oppløpssiden av et maraton som har vart over 10 måneder, sier helsebyråd Robert Steen (Ap).

Se pressekonferansen her:

Opptak fra pressekonferansen 20.01.21

Byrådslederens tale fra pressetreffet

Gå til Byrådslederens tale fra pressetreffet 20.01.21

Kontakt kommunen

Ta kontakt om du har spørsmål om tiltakene

media@byr.oslo.kommune.no / +47 99 28 90 90 (kun taleanrop, ikke SMS)