Budsjett 2025

Østensjø-budsjettet 2025: Mot driftsbalanse gjennom fortsatt omstilling

Bydel Østensjø fortsetter innsatsen for treffsikre tjenester og stabil økonomi, gjennom vedvarende endringsarbeid.

Pressemelding / Publisert: 20.11.2024

Av Bydel Østensjø

Dronebilde av Østensjøvannet og omkringliggende bebyggelse
Bydel Østensjø er en frodig og grønn bydel sørøst i Oslo med Østensjøvannet i midten. Bilde: Tor Torkveen / Oslo kommune.

I fjor valgte bydelen å gå for langsiktig omstilling som metode, fremfor kortsiktige kutt. Dette preger også prioriteringene i budsjettforslaget for 2025. Bydelsdirektøren leverer et budsjettforslag i balanse, men med en stor gjeld som må nedbetales.

– Bydelen har hatt et stort merforbruk, men etter ett år med omstillingsarbeid, er merforbruket på vei ned, sier bydelsdirektør Alv H. Sørland.

I løpet av 2024 har bydelen redusert kostnadene med 20 millioner gjennom omstillingstiltak.

– I 2025 tyder mye på at vi skal lykkes med å komme i driftsbalanse, sier Sørland.
– Samtidig skal vi nedbetale 88 millioner i gjeld til bykassa, så vi må fortsette å bruke mindre penger.

Han understreker at dette skal skje gjennom godt endringsarbeid og tilpasninger til befolkningsutvikling.

– Vi har alle forutsetninger for å få dette til: Vi har modige og kompetente medarbeidere og ledere, og vi har tillitsvalgte, vernetjeneste og politikere som støtter opp om omstillingsarbeidet.

Bydelsutvalget skal vedta bydelens reviderte strategi og omstillingsprogram for 2025-2027, budsjett for 2025 og økonomiplan 2025-2028 på møte i bydelsutvalget 16. desember. Onsdag 20. november overleverte bydelsdirektør Alv H. Sørland forslaget til leder for Østensjø bydelsutvalg, Bjørn Strøm.

Må prioritere klokt

I forbindelse med budsjettet for 2025, har bydelen også revidert strategien og omstillingsprogrammet for 2025-2027. I revideringen har man forsterket områder som folkehelse og forebygging, dialog med innbyggere og digitalisering.

– Vi kommer også til å jobbe mye med å tilby flere tjenester i egen regi for å redusere kostnader til kjøp av tjenester fra eksterne. Da kan vi samtidig skape mer fleksible tjenester som passer med innbyggernes behov, og flere kan få hjelp i hjembydelen sin, forteller Sørland.

Han er samtidig tydelig på at omstillingen vil kreve at bydelen gjør noe på nye måter, og derfor også slutter med noe.

– Ved å omstille, gjør vi endringer i et mer langsiktig og bærekraftig perspektiv enn om vi kuttet kortsiktig for å få budsjettet til å gå opp, sier bydelsdirektør Sørland.

– Vi trenger alle hendene vi har, men omstilling betyr at noen stillinger vil endres og at noen vil få nye arbeidsoppgaver.

Sørland er imidlertid tydelig på at det skal skje med god medvirkning og involvering. Bydelen har brukt det siste året til å rigge seg for omstilling, og har fått på plass en organisering som skal støtte ledere og medarbeidere i endringsarbeidet.

– Vi har fått til mye i 2024, og i 2025 skal vi komme enda lenger. Men vi må fortsatt ha fart på omstillingen og vi må være modige, avslutter bydelsdirektøren.

Anine Falsen

kommunikasjonssjef
Telefon

Birgitta Lim Ersland

senior kommunikasjonsrådgiver
Telefon