Koronaviruset

Bedre kapasitet i helsetjenesten i Oslo

Byrådet øker kapasiteten i helsetjenesten for å møte økt smitte og spredning av koronavirus i Oslo.

Pressemelding / Publisert: 11.08.2020

Vi publiserer jevnlig oppdateringer over tiltak mot og håndtering av koronasmitte. Innholdet i denne pressemeldingen kan derfor være utdatert.

– Vi opplever økt smitte og spredning av koronavirus i Oslo. Derfor øker vi kapasiteten på koronatelefonen, på teststasjonene, med smitteoppsporing og informasjon til Oslos innbyggere. Vi forbereder oss på en situasjon der smitte og spredning kan svinge mye,sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Dette er noen av de nye tiltakene byrådet innfører for å møte økt smitte og spredning av koronavirus i Oslo:

• Koronatelefonen: Flere linjer og økt bemanning, samt bedre sortering av de som trenger informasjon og de som trenger å testes.
  • Bestille testing på nett: Mulighet til å bestille testing via Oslo kommunes nettsider innføres for å unngå press på koronatelefonen.
  • Teststasjoner: Testkapasiteten i Oslo økes kraftig, både gjennom økt bemanning på eksisterende testasjoner og nye drop-in tilbud. Blant annet opprettes det en teststasjon på Filipstad spesielt rettet mot passasjerer som ankommer med ferge.
  • Testpatruljer: Det opprettes egne feberpatruljer som kan komme hjem til dem som må testes, men som ikke kan komme seg til teststasjonene selv

Byrådet viderefører anbefaling om hjemmekontor som hovedregel for alle 53.000 ansatte i Oslo kommune.

– Det at mange arbeider hjemmefra, er et effektivt og godt tiltak for å hindre at busser, baner og trikker fylles opp. Vi oppfordrer også alle private og offentlige arbeidsgivere til å ha hjemmekontor, sier Johansen.

Byrådet viderefører også anbefalingen om å unngå bruk av kollektivtransport, så langt det lar seg gjøre.

– Vi har mange i Oslo som er nødt til å reise kollektivt. Det viktigste å si er derfor: unngå å reise kollektiv om du ikke absolutt må. De som har mulighet til hjemmekontor, må fortsatt ha hjemmekontor. Viruset er her stadig, og vi må fortsette å oppføre oss som vi har en pandemi, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG).

For å redusere smitte, oppfordrer byråden folk til å spre seg og ta i bruk hele byen.

– Før helgen har vi merket opp områder på Sørenga for å minne folk på å holde avstand. Vi ser også på tilsvarende tiltak i flere parker, som oppmerking og informasjonsplakater. Jeg vil også minne om at det ikke er lov å drikke alkohol i det offentlige rom. Nå må alle være med å ta ansvar, sier Berg.

Byrådet avventer nasjonale anbefaling om munnbind i kollektivtransporten som skal komme 14. august.

– Vi ønsker sterkt at det kommer en nasjonal anbefaling om bruk av munnbind på kollektivtransporten. Med en slik anbefaling bør det også være et system som sikrer at alle får lett tilgang til gratis munnbind. Munnbind vil sikre smittevern når man ikke kan holde én meters avstand – men forhåpentligvis også sikre at en del velger å bli hjemme, ta bena eller sykkelen fatt, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Se pressekonferansen her:

Opptak fra pressekonferansen 11.08.20