Koronaviruset

8. mars-markering i Oslo går som planlagt

Oslo kommune har vurdert risiko for 8. mars-toget knyttet opp mot koronautbruddet og mener at markeringen kan gjennomføres som planlagt.

Pressemelding / Publisert: 06.03.2020

OBS: Informasjon om spredning av koronaviruset og tiltak, endres fortløpende. Informasjonen i pressemeldingen kan derfor være utdatert. Oppdatert informasjon ligger på siden informasjon om korona og kommunens tiltak.

Etter vedtaket om å avlyse Holmenkollen skifestival for publikum var det naturlig også å vurdere 8. mars-arrangementet kommende søndag. Den største risikoen knyttet til Holmenkollen var transportutfordringene koblet sammen med størrelsen på arrangementet og stort antall tilskuere i marka, sett i lys av tidligere års erfaring med berusede tilskuere.

‒ 8. mars toget er grunnleggende annerledes når det gjelder antall besøkende, berusede personer, transport av svært mange mennesker på hovedsakelig T-bane til Holmenkollen og Sognsvann. I tillegg er risikoen for spredning vesentlig lavere grunnet vesentlig færre deltagere, sier Johan L. Torper, medisinsk fagsjef i Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid.

Må følge retningslinjer

Oslo kommunes vurdering er i tråd med Folkehelseinstituttets retningslinjer for større arrangementer. Oslo kommune forutsetter at arrangøren forholder seg til retningslinjer fra Folkehelseinstituttet generelt og spesielt anbefalinger knyttet til store arrangementer.
Se Folkehelseinstituttets nettsider: Råd ved store arrangementer knyttet til koronasmitte

Med dette som forutsetning vurderes det at det arrangementet kan gjennomføres som planlagt. Denne konklusjonen støttes av Folkehelseinstituttet og Oslos smittevernoverlege.

Kommunikasjonsrådgiver Cecilie Dahl, 996 40 225, Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid