Byutvikling

50 millioner til bilfritt byliv

Flere sommerstengte gater og lekeplasser i 2023.

Pressemelding / Publisert: 12.01.2023 / Sist oppdatert 03.02.2023

Av Oslo kommune

Gata Grønland med fokus på grønn vegetasjon.
Gata Grønland. Bilde: Ida Rydeng / Oslo kommune.

PRESSEMELDING, Oslo kommune, 12. januar 2023:

– Å sommeråpne Gata Grønland var en stor suksess i fjor sommer, og viser at vi kan få til byliv også med enklere grep på kort tid. Omdisponere gateparkering til møte- og lekeplasser med for eksempel utemøbler, beplantning og paradis er viktig. Gate for gate skaper vi en bedre og grønnere by som er tryggere og mer tilgjengelig for folk i alle aldre, ikke minst barn og unge, sier byråd for miljø og samferdsel Sirin Hellvin Stav (MDG). test

Sommerstengte gater som åpnes for servering, opphold, trær og folk 2023:

• Gata Grønland
  • Torshovgata
  • Søndregate
  • Ankerbrua
  • Arbeidet med å gjøre Kirkegata til en permanent gågate starter. Forprosjekt igangsettes.

Lekeplasser, og aktivitetsområder: Mer gatekunst, veggmalerier, flere lekeplasser og aktivitetsområder for barn, benker, trær og grønt vil prioriteres i hele bilfritt byliv-området.

– En by som er bra for barna er bra for alle. Myntgata 2, Chr. Fredriks plass og Kirsebærlunden er tre gode eksempler på steder der vi har lagd lekeplasser som har blitt en umiddelbar suksess. Nå gleder jeg meg til vi kommer i gang med enda flere lekeplasser neste år, sier byråd for byutvikling Hanna E. Marcussen (MDG).

By for barna

• Parkeringsplassen ved det gamle Munch-museet blir til basketbane
  • Større oppgradering av lekeplassen på Langkaia
  • Oppgradering av aktivitetsområde med beplanting, lekeapparater og solsenger på Havnepromenaden ved Akershusstranda/Festningskaia